یک گام دیگر امضای توافق احیای برجام نزدیک‌تر شد / رضایت آمریکا از تصمیمات ایران

به گزارش شهرپنج یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن در زمان مناسب پاسخ خواهد داد و افزود که تاخیرهای ایران برای ماه‌ها به طول انجامیده است و هر گونه پیشنهادی که ایالات متحده اکنون این روند را به تعویق می‌اندازد نادرست است.

این مقام گفت که ایالات متحده این را نشانه مثبتی می‌داند که به نظر می‌رسد ایران برخی از خواسته‌های خود از جمله لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی را کنار گذاشته است.

پیشنهاد اتحادیه اروپا بعد از شکست توافق قبلی پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ٢٠١٨ برای خروج ایالات متحده از خارج، آخرین پیشنهاد اتحادیه اروپا در گفتگوها برای یک توافق جدید است.

از زمانی که ایران یک هفته پیش اظهارات خود را ارائه کرد، ذینفعان از نزدیک پاسخ ایالات متحده به اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

قدرت‌های جهانی تقریباً ١٨ماه را صرف تلاش برای دستیابی به توافقی کرده‌اند که در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد جمهوری اسلامی، از جمله صادرات نفت، محدودیت‌های شدیدی را بر فعالیت اتمی ایران بازگرداند.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، ایالات متحده همچنان در حال مطالعه متن اصلاح شده است. این مقام آمریکایی گفت که توافق نزدیک‌تر از دو هفته پیش است، اما نتیجه نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده و برخی از مسائل باقی مانده هنوز باید حل شوند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده پیشنهادات جدیدی را برای جلب توجه ایران در نظر نمی گیرد. واتسون در بیانیه‌ای گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ٢٠١۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است».

مذاکرات توافق ایران در این هفته پس از پیشنهاد «معقول» امکان پذیر است.

انتهای پیام/

منبع: بلومبرگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا