کره‌شمالی بی خیال سلاح هسته‌ای نمیشود

رهبر کره شمالی در اظهاراتی تاکید کرد، وضعیت هسته‌ای این کشور “برگشت ناپذیر” شده و ارتش کره شمالی اکنون اجازه استفاده “خودکار” از تسلیحات اتمی را دارد.به گزارش شهرپنج خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد، حکومت این کشور قانونی را تصویب کرده که به موجب آن حق استفاده “خودکار” در حملات پیشگیرانه هسته‌ای را برای محافظت از خود تضمین کرده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است، این قانون وضعیت هسته‌ای این کشور را ” برگشت ناپذیر ” و هر گونه شرکت در هر گونه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را برای آن ممنوع می‌کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ناظران می‌گویند به نظر می‌رسد کره شمالی در حال آماده شدن برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ پس از شکست نشستهای تاریخی رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و چند رهبر دیگر جهان در سال ۲۰۱۸ در متقاعد ساختن او به دست برداشتن از توسعه تسلیحات هسته‌ای است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی امروز جمعه گزارش داد، پارلمان کره شمالی موسوم به “مجلس عالی خلق”، این قانون را به عنوان جایگزینی برای قانون سال ۲۰۱۳ که برای اولین بار وضعیت هسته‌ای این کشور را ترسیم کرد، تصویب شده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی در این مجلس گفت: “بیشترین اهمیت وضع این قانون سیاست تسلیحات هسته‌ای، ترسیم یک خط غیرقابل بازگشت برای آن است تا امکان چانه زنی بر سر سلاح‌های هسته‌ای ما وجود نداشته باشد.”

او اضافه کرد، حتی اگر کشورش با ۱۰۰ سال تحریم مواجه شود، “هرگز تسلیحات هسته‌ای را تسلیم نخواهد کرد.”

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، یک نماینده این مجلس گفت که این قانون به عنوان یک تضمین حقوقی قدرتمند برای تحکیم موقعیت کره شمالی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای و تضمین “خصیصه شفاف، منسجم و استاندارد” سیاست هسته‌ای این کشور عمل می‌کند.

قانون سال ۲۰۱۳ تصریح می‌کرد که کره شمالی می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای برای دفع تهاجم یا حمله از یک کشور هسته‌ای متخاصم و انجام حملات تلافی جویانه استفاده کند.

قانون جدید فراتر از آن است و اجازه به حملات هسته‌ای پیشگیرانه در صورت شناسایی حمله قریب‌الوقوع با سلاح‌های کشتار جمعی علیه کره شمالی یا حمله علیه “اهداف استراتژیک” کشور، از جمله رهبران آن را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این قانون همچنین هرگونه اشتراک تسلیحات یا فناوری هسته‌ای با سایر کشورها را ممنوع می‌کند و هدف آن کاستن از خطر جنگ هسته‌ای از طریق پیشگیری از محاسبات اشتباه در بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و سوء استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی کره شمالی نوشت کیم جونگ اون به این اشاره کرده که کره شمالی ممکن است واکسیناسیون کووید-۱۹ را در ماه نوامبر آغاز کند.

کیم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در مجلس عالی خلق کره شمالی به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر امکان شیوع مجدد عفونتهای کروناویروس در زمستان اشاره کرد.

وی بدون اشاره به جزئیات گفت: بنابراین در کنار واکسیناسیون مسئولانه، توصیه می‌کنیم همه شهروندان از ماه نوامبر برای حفظ سلامت خود از ماسک استفاده کنند.

کره شمالی اجرای هیچ نوع واکسیناسیون کووید-۱۹ را تأیید نکرده اگرچه سوابق گمرکی این کشور نشان می‌دهند که این کشور در سال جاری مقادیری واکسن‌های نامشخص از چین وارد کرده است.

انتهای پیام/

منبع: گاردین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا