۶۷ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۲ کشته شده‌اند

به گزارش شهرپنج با افزایش تعداد روزنامه‌نگاران زندانی و کشته شده در سال ۲۰۲۲، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) مجدداً از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدام ملموسی برای حفاظت از ایمنی و آزادی روزنامه‌نگاران انجام دهند.

در این شرایط، تصویب کنوانسیون پیشنهادی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای تامین ایمنی و استقلال خبرنگاران ضروری است.

بر اساس آخرین آماری که فدراسیون پیش از روز جهانی حقوق بشر منتشر کرده، تنها در سال جاری میلادی ۶۷ مورد قتل روزنامه‌نگاران هنگام انجام وظیفه ثبت شده است.

این در حالی است که این آمار در مقایسه با ۴۷ مورد در سال گذشته، روندی افزایشی داشته است.

در جنگ در اوکراین ۱۲ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند که بالاترین آمار در ۲۱ کشوری است که حوادث مرگبار برای خبرنگاران در آنها ثبت شده است.

پس از اوکراین در مکزیک ۱۱ نفر و در هائیتی ۶ خبرنگار توسط گروه‌های تبهکار مافیایی کشته شده‌اند.

علاوه بر این روزنامه‌نگاران در کلمبیا هم دوباره با خشونت روزافزونی مواجه شده‌اند و این کشور پس از جنگ داخلی خونبار داخلی درسال‌های گذشته، دوباره به منطقه کشتار روزنامه‌نگاران تبدیل شده است.

در منطقه آسیا، در سال اول ریاست جمهوری جدید فیلیپین، ۴ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند و در بحران سیاسی پاکستان هم ۵ روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند.

خاورمیانه و جهان عرب هم شاهد افزایش موارد قتل‌ روزنامه‌نگاران از ۳ مورد در سال گذشته به ۵ مورد تا دسامبر ۲۰۲۲ بوده است. تیراندازی در روز روشن به شیرین ابوعاقله، خبرنگار کهنه‌کار الجزیره، از جمله این قتل‌ها است.

امسال همچنین تاکنون ۴ خبرنگار در کشور چاد کشته شده‌اند و بر این اساس آفریقا کمترین تعداد کشته‌شدگان را در بین پنج منطقه فهرست شده توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران دارد.

پس از آفریقا، قاره آمریکا با ۲۹، آسیا اقیانوسیه با ۱۵، اروپا با ۱۴ و خاورمیانه و جهان عرب با ۵ مورد کشته، قرار دارند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «افزایش قتل روزنامه‌نگاران بسیار نگران‌کننده است و زنگ خطری برای دولت‌ها در سراسر جهان است تا برای دفاع از روزنامه‌نگاری، به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی دموکراسی، اقدام کنند».

بلانگر همچنین افزود: «عدم اقدام فوری، تنها به نفع کسانی است که به دنبال سرکوب جریان آزاد اطلاعات هستند. زمان آن فرا رسیده است که مجمع عمومی سازمان ملل، کنوانسیون پیشنهادی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مورد ایمنی و استقلال خبرنگاران را تصویب کند.»

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا