امکان برداشت نقدی بجای خرید در طرح کالابرگ الکترونیک وجود دارد

به گزارش شهرپنج بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، دولت به‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به‌اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

در این اعلامیه تاکید شده بود: «طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست. استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام‌شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند. همچنین این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

اما پیگیری های تازه تسنیم از وزارت رفاه نشان می دهد؛ هم اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک “به صورت نسبی” در استان هرمزگان آغاز شده و در صورتی که نتایج ان موفقیت آمیز باشد به زودی در سراسر کشور پیاده سازی می شود. همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح جدید دولت شامل چند نقطه عطف است که یکی از برجسته ترین آنها رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. “شبکه اعتباری ایرانیان” موسوم به «شما»، از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می کند که می تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. موضوعی که در سنوات اخیر یکی از چالشهای نظام حکمرانی در بحث حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده و حالا با رونمایی از این دستاورد جدید بخشی از عقب افتادگی های کشور در حوزه حمایت از اقشار محروم به صورت کلی بر طرف خواهد شد.

۱-در طرح کالابرگ الکترونیکی بر خلاف طرح هوشمند سازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

۲-تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هییت دولت تعیین شود اما هیچ گونه محدودیتی در برندهای عرضه کننده اقلام تعیین شده وجود نخواهد شد. پیش بینی می شود بین ۵ الی ۱۷ قلم کالا در این طرح به صورت یارانه ای در اختیار خانوارمشمول قرار بگیرد.

۳- اعتبار به صورت ماهیانه در حساب سرپرست خانوار- بر اساس کد ملی و نه صرفا کارت واریز یارانه نقدی، شارژ خواهد شد.

۴- در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است.

۵- در طرح “شما” شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم- یعنی اگر کالای انتخاب شده جزو گروه اقلام مشول در سبد تعیین شده باشد، بعد از خرید معادل ما به التفاوت نرخ یارانه‌ای و ازاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

۶- احتمالا باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهکهای پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نمانده و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا