احتمال درمان «دودوئک چشم» با استفاده از آهنرباهای کاشتنی

نکات برگزیده مطلب
  • Knowledge is power
  • The Future Of Possible
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Tip of the day: That man again
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Spieth in danger of missing cut

صنعت  تلفن همراه با سرعت سرسام آوری به پیش می رود و هر ساله شاهد ارتقاء قابل توجه دوربین، پردازنده و دیگر ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری هستیم. شاید تا چند سال قبل تعبیه حسگر اثر انگشت، دوربین دوگانه و پرداخت بیسیم در موبایل ها بعید به نظر می رسید، اما اکنون این موارد به امکانات عادی و بدیهی بدل شده.

با توجه به این روند، مطمئناً آینده ای هیجان انگیز را در صنعت موبایل پیش رو داریم. در ادامه به چند حوزه اساسی خواهیم پرداخت که می توانند در زمانی نه چندان دور، تحولی بزرگ را در عرصه این گجت های محبوب به وجود آورند.

نمایشگرهای تاشو

مدت هاست که از نمایشگرهای تاشو، انعطاف پذیر و خم شدنی به عنوان انقلاب بعدی موبایل یاد می شود، اما اکنون واقعاً به نقطه ای در تکنولوژی رسیده ایم که تولید چنین محصولاتی را بسیار محتمل نشان می دهد.

چند ماه قبل کمپانی لنوو نمونه اولیه دستگاه هایی با نمایشگر انعطاف پذیر را به نمایش گذاشت، و سامسونگ نیز چند هفته پیش از نمایشگر بسط پذیر خود رونمایی کرد. البته هنوز مشخص نیست پنل بسط پذیر سامسونگ در چه محصولاتی کاربرد خواهد داشت، اما واضح است که کمپانی کره ای می خواهد این فناوری را در محصولات مصرفی و عمومی به کار گیرد و هدفش صرفاً نمایش توانایی ها و تحریک رقبا نبوده است.

در سال جاری خبرها و شایعات زیادی در رابطه با موبایل تاشدنی سامسونگ به نام «گلکسی اکس» به گوش رسیده و آخرین گزارش ها، از رونمایی آن در سال 2018 حکایت دارند. با این حال، هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد مشخصات این دستگاه و زمان دقیق رونمایی از آن وجود ندارد.

در سال جاری خبرها و شایعات زیادی در رابطه با موبایل تاشدنی سامسونگ به نام «گلکسی اکس» به گوش رسیده و آخرین گزارش ها، از رونمایی آن در سال 2018 حکایت دارند.
سامسونگ

post-image-3

واقعیت این است که نمونه نمایشگرهای منعطف از مدت ها قبل توسط شرکت هایی همچون ال جی در جی فلکس و سامسونگ در موبایل های سری اِج و پرچمداران اخیرش به کار گرفته شده، و حتی اگر تلفن های همراه کاملاً انعطاف پذیر به بازار مصرفی راه نیابند، قطعاً نمایشگرهای ضد ضربه و غیر قابل شکستن می توانند خیال بسیاری از کاربران را از آسیب های فیزیکی راحت سازند.

سامسونگ برخلاف شایعات اولیه از این فناوری در گلکسی اس 8 استفاده نکرد، بسیاری از کاربران ناامید شدند، به خصوص اینکه حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

با حرکت به سمت نمایشگرهایی با حداقل حاشیه در طرفین، شرکت های سازنده موبایل به دنبال راهکاری هستند تا استفاده از فناوری هایی همچون حسگر اثر انگشت و دکمه فیزیکی هوم (دو قربانی اصلی افزایش ابعاد صفحه نمایش) را به نحوی ادامه دهند. به همین دلیل تکنولوژی حسگر اثر انگشت زیر یا داخل نمایشگر در حال توسعه است.

زمانی که سامسونگ برخلاف شایعات اولیه از این فناوری در گلکسی اس 8 استفاده نکرد، بسیاری از کاربران ناامید شدند، به خصوص اینکه حسگر اثر انگشت این موبایل پرچمدار در موقعیت نامناسبی در پشت بدنه جای گرفته است. حتی برخی گزارش ها نشان می دهند فبلت محبوب این شرکت یعنی گلکسی نوت 8 که چند ماه دیگر وارد بازار می شود نیز از این فناوری بی بهره است.

Success is largely a matter of holding on after others have let go.
همان طور که می دانید، لنزهای تله فوتو به عنوان وسیله جانبی برای موبایل های مختلف در بازار
دوربین هایی با قابلیت بزرگنمایی

سال گذشته دوربین های دوگانه به قابلیتی عادی در اکثر پرچمداران و حتی میان رده های بازار تبدیل شدند و شرکت های مختلف، هرکدام به نحوی از این فناوری بهره جستند. اگرچه اکثر سازندگان از دوربین دوگانه برای افزایش کیفیت تصاویر استفاده می کنند، اما در برخی موارد هم این قابلیت برای بزرگنمایی بدون افت کیفیت به کار گرفته شده.

post-image-1

همان طور که می دانید، لنزهای تله فوتو به عنوان وسیله جانبی برای موبایل های مختلف در بازار موجودند، اما کیفیت چندان خوبی ندارند و جابجایی و استفاده از آنها هم کمی دشوار است. آیفون 7 پلاس و اوپو R11 نشان دادند که این قابلیت در موبایل ها هم قابل پیاده سازی است، و وان پلاس 5 نیز بزرگنمایی دو برابری را بدون کاهش کیفیت ارائه می دهد.

البته در دنیای عکاسی، 2x بزرگنمایی چندان تغییری در شرایط ایجاد نمی کند، و زوم دیجیتالی هم کاهش کیفیت را به همراه خواهد داشت. اوپو چندی پیش فناوری Precision Optical Zoom را معرفی کرد که می تواند تا 5 برابر بزرگنمایی اپتیکال را به همراه بیاورد، و چیپست کایرن 960 هوآوی هم از 4x زوم اپتیکال پشتیبانی می کند.

ز طرفی، شایعات از قابلیت بزرگنمایی 3 برابری در ماژول دوربین دوگانه گلکسی نوت 8 حکایت دارند؛ شرکت Corephotonics فناوری بزرگنمایی 3 تا 5 برابری را معرفی کرده، و کمپانی LinX که توسط اپل خریداری شد هم می تواند با بهره گیری از سه یا چهار سنسور دوربین، کیفیت تصاویر و قابلیت زوم را افزایش دهد.

بنابراین زوم اپتیکال 2 برابری در موبایل های کنونی، تازه اول راه است و قطعاً در آینده ای نزدیک، موبایل هایی با توانایی ثبت تصاویری بسیار با کیفیت و بزرگنمایی بیشتر را خواهیم دید.

ناوبری در فضای سرپوشیده با VPS

همگی ما از GPS برای مسیریابی و رسیدن به مقصد در فضای باز استفاده کرده ایم، اما فناوری مشابهی برای محیط های بسته هم پیشنهاد شده است. گوگل در کنفرانس I/O امسال از تکنولوژی VPS مبتنی بر واقعیت افزوده رونمایی کرد که در موبایل های سازگار با تانگو (Tango) استفاده خواهد شد.

post-image-2

اربرد اولیه این فناوری در فروشگاه های بزرگ، ساختمان های اداری و انبارهاست که چیدمان محصولات مختلف یا مکان های مهم را مشخص کرده و سپس کاربران با استفاده از تانگو بتوانند در محیط جابجا شوند، محصول مورد نظر خود را خریده، یا به مقصدشان برسند. VPS ترکیبی از فناوری های بینایی کامپیوتر، یادگیری ماشین، و نقشه برداری داخلی را برای تعیین موقعیت کاربر و مسیریابی تا هدف به کار می گیرد و بدون نیاز به سیگنال GPS به کار خود ادامه می دهد.

گوگل می گوید VPS به افراد دچار اختلالات بینایی هم کمک می کند تا بدون مشکل به رفت و آمد در مکان های خاص بپردازند. به هر حال حتی اگر موبایل های مجهز به فناوری تانگو چندان مورد استقبال قرار نگیرند، فناوری های توسعه یافته بر اساس آن می توانند کاربردهای بسیار زیادی را در حوزه واقعیت افزوده به ارمغان بیاورند.

 

با توجه به پیشرفت قابل توجه پلتفرم تانگو، می توان پتانسیل زیادی را برای فناوری واقعیت افزوده در محیط های آموزشی، حوزه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، خرده فروشی و غیره متصور شد.

Steve Jobs

نمایشگرهای سازگار پذیر (نرخ رفرش متغیر)

اگر بخواهیم واقعیت افزوده و مجازی اوج بگیرند، به نمایشگرهایی با نرخ بازنشانی (رفرش) متغیر نیاز داریم که در شرایط کاربری مختلف، بهترین تصاویر را نمایش بدهند. همگام سازی خروجی پردازشگر گرافیکی با نرخ رفرش نمایشگر، هرگونه پرش در تصویر را از بین می برد، قابلیتی که می تواند احساس سرگیجه و ناراحتی حین تجربه واقعیت مجازی را از بین ببرد.

حتی خارج از واقعیت مجازی، مزایای زیادی را می توان برای نمایشگرهای سازگار پذیر در موبایل برشمرد. افزایش نرخ رفرش باعث نمایش بهتر انیمیشن ها و رابط کاربری می شود، و بازی ها و ویدیوها نیز روان تر اجرا می شوند. از طرفی در مواقعی که با تصویر ثابتی روبرو هستیم، نرخ رفرش کاهش یافته و در مصرف باتری صرفه جویی می گردد.

نمایشگرهای نسل جدید آیپد پرو، نرخ رفرش متغیر دارند

اپل به تازگی از نمایشگرهای سازگار پذیر خود با نام ProMotion رونمایی کرده که حداکثر نرخ رفرش 120 هرتز را در نسل جدید آیپد پرو به ارمغان می آورند، اما باید دید آیا این تکنولوژی به موبایل ها نیز راه می یابد یا خیر. کوالکام در چیپست اسنپدراگون 835 از فناوری مشابهی به نام Q-Sync پشتیبانی می کند و بنابراین، فقط باید منتظر ساخت نمایشگرهای سازگار با آن در ابعاد موبایل بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا