ثبت مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی (ناملموس) قرار دارد، در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

به گزارش شهرپنج از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز شنبه در این باره گفت: گواهینامه ثبت مراسم بی‌بی‌ گردی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۴۸ به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: بی‌بی‌ گردی از جمله آیین‌ها و مراسم ابتدای سال است که هنوز در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: برای این مراسم که روز ۱۲ فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود زنان سالخورده (بی‌بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند و یکی از زنان سالخورده روستا خشت خام را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند، زنان و دختران جوان هم با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

وی گفت: سپس یکی از زنان سالخورده که خشت را بالای سر گرفته در جلو، زنان و دختران همراه با شادی و دایره‌زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چشمه آبی بوده و متروکه شده، جمع می‌شوند، این خشت را داخل چاه انداخته و بر این اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

مراسم بی‌بی‌ گردی با شماره ۱۴۵۷ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا