توصیه‌های صعود به ارتفاعات در فصل سرما/ نیمه شب به کوه بزنید

رضا زارعی در گفتگو با خبرنگار با تاکید بر این افت دمای هوا گفت: البته هنوز شاهد بارش های فصلی نیستیم اما این دلیل نمی شود که در صعود به ارتفاعات شرایط سرما و مشکلات احتمالی آن را نادیده بگیریم به خصوص اینکه روزها کوتاه شده و همین مسئله، اولین و مهمترین موضوع تاثیرگذار است.

وی توصیه هایی برای صعود ایمن و بدون خطر در فصل سرما مطرح کرد و ادامه داد: بهتر است در این فصل صعود از نیمه شب آغاز شود و تا قبل از غروب همان روز منطقه کوهستانی ترک شود و فرد به دامنه کوه بازگردد. در این صورت اگر هدف فتح قله باشد می توان حوالی ظهر این اقدام را انجام داد و تا قبل از ساعت 4 هم منطقه را ترک کرد. لحاظ کردن این موضوع به خاطر کوتاه شدن روزها خیلی مهم است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید کرد: انتخاب محل صعود همیشه مهم است اما در فصل سرما به خاطر احتمال زیاد بارش و مشکلاتی که به همراه دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. در فصل سرما به هیچ وجه نباید اقدامی برای صعود به مناطق ناشناخته انجام شود و اگر اصراری برای فعالیت در این مناطق است باید از طریق باشگاه ها و با نظارت مربیانی که نسبت به منطقه اشراف و شناخت کامل دارند، انجام شود.

زارعی بر توجه کافی به پوشاک برای صعودهای پاییزی و زمستانی تاکید کرد و یادآور شد: پوشاک مورد استفاده در این شرایط حتما باید در برگیرنده سه لایه زیرین، لایه پلار (میانی) و لایه گورتکس (کاپشن بادگیر) باشد. شرایط صعود در فصل سرما مانند گرما نیست که اگر هم یکی از این لایه ها را در اختیار نداشتیم، مشکلی از این حیث ایجاد نشود.

مواد غذایی و همراه داشتن به اندازه آن دیگر موضوع مورد تاکید رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بود. وی در این زمینه گفت: حتی مواد غذایی باید بیشتر از مصرف روزانه همراه داشت تا در صورت بروز مشکلی که منجر به تاخیر در ترک منطقه و بازگشت به دامنه شد، با کمبودی مواجه نشد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی همچنین بر همراه داشتن وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه تاکید کرد و گفت: حتما برای صعود تلفن همراه با شارژ کامل همراه با فرد باشد. حتی باید پاور بانک برای شارژ مجدد هم در میان تجهیزات همراه باشد تا در صورت نیاز در منطقه کوهستان که به برق هیچ دسترسی نیست، مورد استفاده قرار گرفت. افراد بدون وسایل ارتباطی اصلا اقدام به صعود نکنند.

وی تصریح کرد: در نظر داشتن پل ارتباطی با نهادهای مربوطه یکی از توصیه های همیشگی برای صعود به ارتفاعات است که قاعدتا این مسئله برای فصل سرما خیلی بیشتر مورد تاکید است. افراد حتما شماره تماس اورژانس و هلال احمر شهر و منطقه مربوطه را باید در گوشی همراه خود داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند تماس فوری و بدون فوت وقت را برقرار کنند.

زارعی با تاکید بر لزوم داشتن اطلاعات کافی و به روز برای انجام صعود به ارتفاعات گفت: مهمترین مسئله این است که افراد بدون آموزش لازم از صعود اجتناب کنند. آموزش مقدماتی و حرفه‌ای لازمه هر صعودی است و این مسئله برای فصل سرما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی گفت که در نهایت باید فردی که اقدام به صعود می کند باید زمان و محل صعود را به اطرافیان خود اطلاع دهد تا در صورت بروز احتمالی هر گونه مشکلی یک گام به جلو بود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید کرد: معمولا در فصل سرما به خاطر بارش و ریزش بهمن خطرات صعود به ارتفاعات خیلی بیشتر می شود و آمار هم این مسئله را تایید می کند. حتما باید این توصیه های در نظر گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا