سایه روشن‌های روز پایانی جشنواره فیلم کودک؛ نقطه پایانی سفر به سرزمین خیال

به گزارش خبرنگار فرهنگی “شهر پنج”، روز پایانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سانس اول نمایش فیلم‌ها به نمایش ماجرای کودکان زاگرس اختصاص داشت و مختارعبدالهی، کارگردان فیلم که با نمایش نماهایی از طبیعت چهارمحال بختیاری و زندگی قوم بختیاری ماجرای دو نوجوان قهرمان فیلم را روایت کرده بود، در نشست خبری این اثر گفت: ابتدا می‌خواستم با تک بازیگر، کاراکتر ابراهیم را پیش ببرم اما کار به شدت سخت می‌شد و البته یکی از دشوارترین‌ کارهای زندگی‌ام را انجام دادم. کار با کودک به نوعی سخت است و تمام بار فیلم به دوش این دو نفر بود. اگر می‌دانستم تا این میزان کار سخت پیش می‌رود هرگز این فیلم را نمی‌ساختم.

محمد حمیدی‌مقدم؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از سرمایه گذاران این فیلم است هم در نشست فیلم با اشاره به اهمیت حمایت از فیلم‌های کم بودجه عنوان کرد: ما می‌خواستیم در بخش کم بودجه و خلاق، پر کارتر شویم. سینمایی که به بودجه نیازمند بود با بالا رفتن هزینه‌ها دچار مشکل می‌شد اما با تشکیل این بخش خواستیم نقاط مختلف کشور در ساخت فیلم سهیم باشند. خواستیم کشف و تجربه را در فیلم‌ها به کار بگیریم و بیش از پیش کوشا باشیم. توان فردی در ساخت فیلم مهم است. مهم این بود به شرایط زیستی در کشورمان توجه کنیم و امیدواریم این موضوع در آینده هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سانس دوم فیلمی با هنرمندی خواننده محبوب قدیمی ایرج خواجه‌امیری به نمایش درآمد که با موضوع رابطه پدر و فرزندی به آموزش برخی ارزش‌ها می‌پرداخت. محمد بصیری کارگردان اثر در نشست خبری این فیلم درباره دلیل توجه به سینمای کودک در اولین تجربه خود، گفت: قبل از اینکه وارد حوزه کودک شوم، تله‌فیلمی با مضمون کودک کار کرده بودم که مورد استقبال قرار گرفت. کار با کودک را دوست دارم و سعی کردم حتی در سریال‌هایی که ساخته‌ام از کودکان استفاده کنم زیرا کار کودک، فضای خلاقانه‌تری دارد.

بصیری همچنین درخصوص حضور ایرج خواجه‌امیری در فیلم جعبه کوچک عنوان کرد: ما در این فیلم دوست داشتیم ‌کوچک‌ترین خواننده ایران و بزرگ‌ترین خواننده ایران از نظر سنی را در کنار هم نشان دهیم.

دفتر المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم روز گذشته بسته شد و نوجوانان با همکاری مربی‌ها به جمع بندی در مورد ایده‌ها رسیدند و سراغ ساخت ویدیوهای خود رفتند. از جذابیت‌های دیروز کلاس‌ها تمرین جیغ کشیدن بچه‌ها با منتور بود که در یک بخش از ایده یکی از گروه‌ها، مادر قصه، سوسکی می‌بیند و جیغ می‌کشد؛ به همین دلیل نکویی و پورآرین‌ با بچه‌ها جیغ کشیدن را تمرین می‌کردند.

منتورها هم جلسه‌ای باهم داشتند و به جمع‌بندی رسیدند و حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد در این جلسه گفت: رقابت جذاب است اما بچه‌ها همگی مدال می‌گیرند چون نمی‌خواهیم سنگینی برنده نشدن، آن‌ها را بیازارد. ما با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص ساخت ایده بچه‌ها صحبت کرده‌ایم اما چند مانع داریم؛ برای مثال ما تنها امکان برگزاری المپیاد را داریم و امکان مالی ساخت ایده‌ها برایمان فراهم نیست. نکته دیگر نیز دور بودن بچه‌ها از یکدیگر است که این چالش را پدید می‌آورد که کدامشان ایده را بسازد.

جشنواره سی و چهارم در ۲۲ شهر و منطقه کشور شب گذشته (۲۰ مهر) با شور و حالی مضاعف به پایان رسید و امروز مراسم پایانی المپیاد فیلمسازی نوجوانان و جشنواره سی و چهارم در تهران برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا