رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس: به دنبال قاعده‌مند کردن سیستم و تجهیزات ماینرها در کشور هستیم

به گزارش پایگاه خبری “شهر پنج” پرویز محمدنژاد، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به واسطه اینکه دستگاه‌های ماینر به شکل قاعده‌مند و حساب‌شده وارد کشور نشده‌اند، به هم ریختگی زیادی در داخل کشور هم به لحاظ مصرف انرژی و هم به لحاظ سایر معضلات و مشکلات ایجاد شد که این موضوع، ضرورت پرداختن و نگاه ویژه به بحث ماینرها را نشان می‌دهد. در مجلس شورای اسلامی از جهات مختلف درحال ساماندهی این موضوع هستیم و با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نیرو، اقداماتی تحت عنوان طرح ها و لوایح را در مجلس مطرح کرده‌ایم و به دنبال قاعده‌مند کردن سیستم و تجهیزات ماینرها در کشور هستیم.

لزوم استانداردسازی تجهیزات استخراج رمزارزها

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به درستی به این حوزه پرداخته نشود، حتماً تخریب بیشتر از سود و فایده آن خواهد بود. امروز یک مرحله دیگر از کنترل و کانالیزه‌کردن این پدیده نوظهور و جدید را پشت سرگذاشتیم و شاهد افتتاح نخستین آزمایشگاه استخراج فراورده‌‎های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) را در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بودیم. اگر قرار است از این تجهیزات (ماینرها) و این فناوری استفاده کنیم، این کار حتماً باید به شکل قاعده‌مند باشد. یکی از قواعد، استاندارسازی است. با استاندارسازی قطعاً کنترل خوبی در حوزه مصرف انرژی صورت می‌گیرد.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که ماینرهای از رده خارج از کشورهای دیگر مانند چین که سال ها در انبار به عنوان اسقاط نگهداری می شدند، از طرق مختلف وارد کشور شوند و به نوعی، زباله های کشور را افزایش می دهیم. راه اندازی و افتتاح این آزمایشگاه و استاندارسازی این فرایند، کمک مؤثری در این زمینه خواهد بود. از سوی دیگر در بحث استانداردسازی در حوزه مصرف انرژی، اغلب این دستگاه‌ها که از نسل اول هستند و مصرف انرژی فوق العاده زیادی دارند با کمک این آزمایشگاه، دستگاه‌های بی کیفیت از قاعده مصرف و استفاده خارج خواهند شد. این آزمایشگاه، فیلتر بسیار خوب و ارزشمندی برای استاندارسازی و قاعده‌مند کردن این گونه دستگاه‌ها برای تولید یک سری منابع مالی است که از نگاه ما، در چرخه مالی اهمیت آنچنانی ندارد و اثرگذار نیست. این درحالی است که این دستگاه‌ها امروز به صنایع کشور آسیب زده است.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همت بزرگان علم و دانش در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ستودنی است که تلاش کردند تا این آزمایشگاه راه‌اندازی شود. عشق و علاقه به میهن باعث شده است که این جوانان دانشمند بتوانند وارد این عرصه شوند و قطعاً درصد زیادی از مشکلات مصرف انرژی این دستگاه (با افتتاح این آزمایشگاه) رفع خواهد شد.

جهاد دانشگاهی قداست خود را حفظ کرده است

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه علم و فناوری در کشور گفت: بزرگترین سلاحی که امروز در دست بشر قرار دارد، علم و دانش است. با علم و دانش می‌توانیم موفق عمل کنیم؛ بنابراین باید در دولت، مجلس و سایر مجموعه‌های راهبری کشور، اهمیت بیشتری برای این حوزه و سازمان ها و نهادهای علمی قائل شویم. نهاد علمی مانند جهاد دانشگاهی قداست خود را حفظ کرده است و با تلاش بسیار زیاد، در مسیر علم و فناوری کشور درحال حرکت است. ما نیز بر خود فرض و وظیفه می‌دانیم که از این نهادها (مانند جهاد دانشگاهی) حمایت کنیم.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: این حمایت به چند دلیل باید صورت بگیرد؛ نخست اینکه علم برای ما ارزش است و سودآوری دارد؛ از سوی دیگر، علم سلاح بسیار خوبی است و سوم، عشق و علاقه‌ای که در جوانان دانشمند این کشور وجود دارد، بسیار ارزشمند است؛ لذا کمک در جمیع جهات چه در حوزه تأمین نیرو،‌ تأمین منابع مالی و مانع زدایی که امسال نیز به همین نام، نامگذاری شده است، را باید مدنظر داشته باشیم. ما و همه همکاران در کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این آمادگی را داریم که کمک حال این عزیزان باشیم و در قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه سعی خواهیم کرد که موضوع تحقیقات در دانشگاه‌ها را به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار دهیم.

نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌‎های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) به عنوان نخستین و تنها مرجع آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمزارزها)، در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و با حضور پرویز محمد نژاد، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حسن نژاد، معاون مدیرکل طرح و برنامه وزارت صمت، دکتر خدادادی، مجری طرح رمزارزها از وزارت نیرو، دکتر ابراهیم نژاد از وزارت نیرو، دکتر عفت نژاد، معاون مدیرکل نظارت و انتقال برق کشور وزارت نیرو، دکتر علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، حمیدرضا عابدی، مدیر آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف افتتاح شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا