دورهمی فرزندان «مونک» در موزه‌ای ۱۱ طبقه

۲۶ هزار و ۶۰۰ اثر از نقاشی های ادوارد مونک هنرمند سبک اکسپرسیونیست که آثارش را فرزندان خود می‌نامید و امیدوار بود همچون خانواده روزی به دور هم جمع شوند؛ در مکانی به وسعت ۱۱ طبقه گردآوری شدند تا بزرگترین موزه انفرادی یک هنرمند در جهان نام بگیرد.

به گزارش شهر پنج، ادوارد مونک (Edvard Munch) نقاش اکسپرسیونیسم نروژی است که با اثر نمادین و روانشناختی خود با عنوان جیغ در تاریخ هنر جهان مشهور است.

مونک در ۱۸۶۳ در نروژ به دنیا آمد و از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر بر جنبش اکسپرسیونیسم بود که به تجسم مفاهیمی انتزاعی چون ترس، اضطراب، نومیدی و عشق در آثارش پرداخت. این هنرمند در سال ۱۹۴۴ در ۸۰ سالگی درگذشت.

موزۀ جدید ادوارد مونک در اسلو که توسط معماری اسپانیایی طراحی شده به گفته مدیر موزه، بزرگترین موزه ای است که به آثار انفرادی یک هنرمند اختصاص یافته است.

پیش از این، آثار مونک در موزه ای قدیمی که در سال ۱۹۶٣ گشایش یافت، نگهداری می شد که اخیراً بسیار فرسوده شده بود و سرقت دو تابلوی نقاشی جیغ و مدونا در سال ۲۰۰۴، اعتبار این موزه را خدشه دار کرد.

این دو اثر که توسط دزدان مسلح به سرقت رفته بود، دو سال بعد توسط پلیس این کشور به موزۀ مونک بازگردانده شد و مسئولان این موزه برای حفظ این دو اثر، تدابیر امنیتی شدیدی به کار گرفتند و برنامه های احداث موزه جدید سرعت گرفت.

موزه جدید یک ساختمان مجلل و وسیع در مرکز اسلو است که ساخت این مجموعه حاشیه های زیادی ایجاد کرد.

شکل و نمای غیر معمول این ساختمان که توسط معماران اسپانیایی طراحی شده مورد انتقاد بسیاری از نروژی ها قرار گرفته است.

 تامی سوربو منتقد تاریخ هنر، این پروژه را با عناوین آلودگی اسلو و فاجعه مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که لابی شبیه فرودگاه، انبار، هتل یا ساختمان تجاری است. در مورد کرکره های زمخت و همچنین انتخاب رنگ و مصالح هیچ منطقی وجود ندارد که نشان دهد این مکان آثار یکی از بزرگترین هنرمندان جهان را در خود جای داده است.

اما مدیریت این پروژه می گوید که موزه باید مردم را به همان شیوه ای که هنر مونک در زمان خلق اثر هنری تحریک کرد، عمل کند و این مجموعه چنین است و حضور کرکره های فلزی که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، می تواند دزدان را منصرف کند و من می توانم به همه اطمینان دهم که سرقت در اینجا رخ نخواهد داد.

ساختمان جدید با ۱۳ طبقه بیش از ۲۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و برای ساخت آن ۲۶۰ میلیون دلار هزینه شده است.

موزه مونک توسط پادشاه و ملکه نروژ افتتاح شد و پیش بینی می شود که این مکان محلی برای حضور گردشگران شود و  انتظار می رود سالانه بیش از یک میلیون نفر از این موزه بازدید کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا