پکن گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشا کرونا را “غیرعلمی” می‌داند

پکن در واکنش به گزارش جدید نهاد مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره منشاءهای کووید-۱۹ که از طبقه‌بندی خارج شد، گفت که آمریکا از “دستگاه اطلاعاتی به جای دانشمندان” برای تعیین منشاءهای کووید استفاده کرده و تحقیقات واقعی در این زمینه را تضعیف می‌کند.

به گزارش شهر پنج، به نقل از پایگاه راشا تودی، روز جمعه، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ارزیابی خود را درباره اینکه چطور ویروس SARS-CoV-۲ برای اولین بار انسان‌ها را آلوده ساخته، منتشر کرد. در این ارزیابی آمده که منشاهای کووید-۱۹ ممکن است هرگز به طور کامل تعیین نشوند و مقامات اطلاعاتی آمریکا هم انتقال طبیعی از حیوانات به انسان‌ها و هم بروز یک حادثه نشت در آزمایشگاه در این خصوص را محتمل دانسته‌اند.

در واکنش به انتشار این گزارش، سفارت چین در واشنگتن بار دیگر استفاده دولت آمریکا از “دستگاه اطلاعاتی به جای دانشمندان” در تحقیقات مربوط به کووید-۱۹ را زیر سوال برد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین گفت: صرف‌نظر از این که این ارزیابی چند بار به‌روزرسانی شود، این به اصطلاح “ارزیابی درباره منشأهای کووید-۱۹” که توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا منتشر شده است، اصلاً علمی نیست. این ارزیابی فقط مطالعات مبتنی بر علم درباره این منشأها را تضعیف کرده و تلاش جهانی برای یافتن منبع ویروس را مختل می‌سازد.

گزارش مذکور که روز جمعه منتشر شد، یک سند بررسی ۹۰ روزه را که در ماه اوت به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد، به‌روز می‌کند. این بیانیه عنوان کرد، جامعه علمی جهانی “فاقد نمونه‌های کلینیکی یا درک کاملی از داده‌های اپیدمیولوژیک مربوط به اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ است” و چین را به اخلال ایجاد کردن در تحقیقات در مورد منشأهای بیماری متهم ‌کرده و در عین حال کشورهای دیگر از جمله آمریکا را نیز مقصر قلمداد می‌کند.

سفارت چین در پاسخ گفت که واشنگتن “از پاسخگویی به تردیدهای منطقی جامعه بین‌المللی در مورد آزمایشگاه بیولوژیکی فورت دتریک و بیش از ۲۰۰ پایگاه خارجی آمریکا و آزمایش‌های بیولوژیکی اجرا شده در آنها” خودداری کرده است.

در بیانیه این سفارتخانه تاکید شد: ما از تلاش‌های مبتنی بر علم برای ردیابی منشاءها حمایت کرده‌ایم و همچنان به تعامل فعالانه خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. با این حال، ما قاطعانه با تلاش‌ها برای سیاسی کردن این موضوع مخالفیم.

منشاءهای کووید-۱۹ در دولت قبلی آمریکا متعلق به دونالد ترامپ به یک موضوع بسیار سیاسی تبدیل شد؛ دولتی که پکن را به سرپوش گذاشتن بر مراحل اولیه همه‌گیری متهم و ادعا کرد که ممکن است این همه‌گیری با نشت در یک مرکز تحقیقات زیستی دولتی آغاز شده باشد. پکن گفت که آمریکا با این ادعاها صرفاً در تلاش است تا تقصیر خودش در قبال پاسخ فاجعه‌بار خود به کووید-۱۹ را به دوش دیگری بیندازد.

ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا این نظریه را توصیف می‌کند که محققان موسسه ویروس‌شناسی ووهان “ممکن است ناخواسته خود را در معرض ویروس بدون توالی یابی برای آن در طول آزمایش‌ها یا فعالیت‌های نمونه‌برداری قرار داده باشند، که این احتمالاً منجر به عفونت بدون علامت یا خفیف ‌شده است”. با این حال، آمریکا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آزمایشگاه در حال کار با ویروس SARS-CoV-۲ یا یک ویروس پیش ساز نزدیک به آن بوده پیدا نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا