افزایش تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مازندران

تب “طاعون” در مازندران بالا گرفته و در حال گرفتن تلفات از حیات وحش است، هرچند این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست اما با وجود واکسینه شدن درصد زیادی از دام‌های اهلی، نگرانی برای شیوع آن در دامداری های استان وجود دارد و اگر روند ادامه یابد آسیب جبران ناپذیری به حیات وحش غیر حفاظت شده خواهد زد؛اقدامات پیش‌گیرانه جدی باید انجام شود تا شاهد بحرانی دیگر، پس از بحران میانکاله، این بار در حیات وحش نباشیم.

به گزارش شهر پنج کورس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار درگیر طاعون در حیات وحش شدیم، اظهار کرد: بیماری طاعون ابتدا از استان همجوار ما در منطقه شکار ممنوع استان البرز شناخته شد و اینکه از کدام استان وارد استان دیگر شده مشخص نیست.
وی گفت: این بیماری نخستین‌بار در اواسط شهریور دیده شد که ۱۱ راس دام از دام های حیات وحش در منطقه چالوس را به کام مرگ کشاند.

*۴۹راس دام در مازندران قربانی طاعون

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز ۳۸ راس از حیوانات در منطقه غیر حفاظت شده کلاردشت در بخش حیات وحش درگیر بیماری طاعون شدند که مجموعاً تعداد تلفات این بیماری به ۴۹ راس رسیده است.
ربیعی ادامه داد: در این راستا نیروهای کمکی به کلاردشت نیز جهت جمع‌آوری لاشه‌های اعزام شدند با توجه به اینکه بیماری طاعون درمان خاصی ندارد با همکاری دامپزشکی دام های دامداران واکسینه شدند زیرا این طاعون که به” طاعون بزی” معروف و مخصوص نشخوارکنندگان کوچک بوده در بین آنها در حال گسترش است.

*دام‌ها از چراگاه های مشترک با حیوانات حیات وحش استفاده نکنند

وی گفت: با توجه به اینکه این بیماری ویروسی است؛ماهیت ویروس انتقال سریع بین دام هاست و در منطقه کلاردشت و چالوس توصیه شده که دام‌ها از چراگاه های مشترک با حیوانات حیات وحش استفاده نکنند و دامداران سریعاً دام‌های خود را از منطقه خارج کنند.
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تاکید کرد: به محض مشاهده لاشه ها در منطقه ،دفن بهداشتی انجام می‌شود و کسانی که در مناطق حیات وحش لاشه‌ای را مشاهده کردند از دست زدن به آن خودداری کرده و سریعاً به محیط زیست اطلاع دهند.

*از مهرماه تلفاتی به واسطه طاعون بزی نداشتیم

ربیعی با تاکید بر در دستور کار قراردادن مسائل پیش‌گیرانه گفت: مسایل پیشگیرانه به جهت کاهش تلفات و سرایت به حیات وحش در سایر زیستگاه‌های غنی تر در حال انجام است و در حال حاضر از مهر به بعد تاکنون در چالوس تلفاتی نداشتیم.
وی با بیان اینکه عوارض طاعون؛ کوری، تب، عفونت و اسهال است،تصریح کرد: حیوانات عموماً به جهت تب به منابع آبی و رودخانه ها مراجعه می کنند که در همانجا بیشترین تلفات دیده شده است؛ در هنگام استفاده از منابع آبی مشترک توسط حیوانات حیات وحش و دام‌های اهلی انتقال امکان انتقال این بیماری بیشتر می شود.
*چگونگی سرشماری حیات وحش

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه دسترسی به آمار حیات وحش چگونه است، گفت: با توجه به اینکه اواخر آذر فصل جفت گیری است و تجمع در این مناطق بیشتر می شود سرشماری از حیوانات حیات وحش نیز صورت می گیرد.
ربیعی با اشاره به اینکه فعلا بخش کوچکی از مناطق درگیر شده و هنوز بیماری به مناطق غنی و اصیل نرسیده است، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از انتقال ویروس طاعون به مناطق غنی، از عبور دام اهلی به این مناطق نیز جلوگیری می‌کنیم.

*حضور دام ها در مناطق غنی تر ممکن است انتقال ویروس را به مناطق دیگر افزایش دهد

وی با بیان اینکه با وجود واکسیناسیون توسط دام‌پزشکی مازندران ممکن است واکسیناسیون به طور کامل و ۱۰۰ درصدی به دلیل عدم مراجعه برخی دامداران در دام های اهلی انجام نشده باشد، تصریح کرد: حضور دام ها در مناطق غنی تر ممکن است انتقال ویروس را به مناطق دیگر افزایش دهد.

*هیچ تلفاتی در نشخوارکنندگان دام های اهلی تاکنون گزارش نشده است

در همین راستا محمد حسن گلپایگانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به وضعیت طاعون در نشخوارکنندگان دام های استان مازندران اظهار کرد: هیچ تلفاتی در نشخوارکنندگان دام های اهلی تاکنون گزارش نشده است.

وی گفت: به جهت پیشگیری دام‌های اهلی یک میلیون دز واکسن به دامهای استان مازندران تزریق شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: توصیه می کنیم که دامدارانی که دام های خود را نزدیک به حیات وحش نگهداری می شوند، از تماس دام‌ها با این حیوانات خودداری کنند و اجازه استفاده از چراگاه های مشترک را به دام های اهلی خود ندهند.

*واکسیناسیون رایگان دام های اهلی در مازندران

گلپایگانی ادامه داد: واکسیناسیون دام‌ها در استان رایگان و توسط دامپزشکی انجام می‌شود.
وی گفت: در صورتیکه دامداری دام خود را واکسینه نکرده باشد می تواند با مراجعه به دامپزشکی از خدمات واکسیناسیون استفاده کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا