کشف نوع جدیدی از سلول عصبی در شبکیه چشم

دانشمندان مرکز چشم “جان‌ای موران”(John A. Moran) در دانشگاه یوتا نوع جدیدی از سلول‌عصبی یا نورون را در شبکیه چشم کشف کردند.

به گزارش شهر پنج و به نقل از ساینس‌دیلی، در سیستم عصبی مرکزی شبکه‌ای پیچیده از اعصاب با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات حسی و حرکتی را منتقل کنند. این شبکه که اینترنورون‌ها نام دارند به عنوان واسطه‌ای در زنجیره ارتباطات عمل می‌کنند.

در مقاله‌ای به رهبری “نینگ تیان”(Ning Tian) که در مجله‌ی ” مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا” منتشر شده است، محققان موفق به کشف نوع شناخته نشده‌ای از اینترنورون‌ها در شبکیه چشم پستانداران شدند.

این کشف پیشرفتی قابل توجه در این زمینه است زیرا دانشمندان در تلاشند تا با یافتن همه‌ی دسته‌های سلول‌های عصبی و اتصالات‌شان به درک بهتری از سیستم عصبی مرکزی برسند.

تیان می‌گوید: با توجه به فیزیولوژی و ویژگی‌های ژنتیکی می‌توان گفت که این سلول‌ عصبی در هیچ‌ یک از پنج دسته اعصاب شبکیه که ۱۰۰ سال پیش کشف شده‌اند، قرار نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد متعلق به یک دسته جدید باشد.

محققان کشف جدید خود را “سلول کامپانا”(Campana) نامیدند. دلیل انتخاب این نام ظاهر این سلول است که شبیه به یک زنگوله دستی است. “سلول‌های کامپانا” سیگنال‌های بینایی را از هر دو سلول مخروطی و میله‌ای در شبکیه‌ چشم منتقل می‌کنند اما نقش اصلی آنها هنوز در حال بررسی است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سلول کامپانا به طور معمول برای مدتی طولانی فعال می‌ماند و در پاسخ به تحریک فلاش نوری ۱۰ میلی‌ثانیه‌ای حدود ۳۰ ثانیه فعالیت می‌کند.

تیان می‌گوید: عملکرد این سلول‌ها مشابه عملکرد سلول‌هایی است که در مغز مسئول حافظه و یادگیری هستند. بنابراین تصور می شود که سلول‌های کامپانا نیز در ایجاد حافظه کوتاه مدت در نتیجه‌ی تحریک عصبی نقش داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا