هشدار وزارت نیرو بر وقوع سیل در برخی از حوضه‌های آبریز

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقتصادی شهرپنج، گرچه امسال وضعیت بارشی کشور تاکنون چندان از شرایط مناسبی برخوردار نبوده است اما بنا بر اعلام موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در برخی از حوضه های آبریز اصلی و فرعی بارش هایی در پیش است که احتمال وقوع بارش های نقطه ای و با شدت خطر وقوع سیلاب را به همراه دارد.

این نوع بارش به دلیل امکان کم نفوذ آب به عمق زمین، سریع در سطح جاری شده و به سیل تبدیل می شود.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین گزارش خود در این زمینه وضعیت بارش هایی که احتمال وقوع سیل را تا روز شنبه آینده به همراه دارد، اعلام کرد: در حوضه های آبریز سفیدرود بزرگ و اترک و رودخانه های شمالی از امروز – پنج شنبه – وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۸۰ تا ۱۲۰ میلیمتر در استان مازندران و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۸۰ تا ۱۰۰ میلیمتر در استان گیلان و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر در استان گلستان محتمل خواهد بود.

براساس این گزارش، در حوضه های آبریز کارون بزرگ، فلات مرکزی و شرقی و زاینده رود و حوضه های جنوب غربی از صبح امروز وقوع بارشی به مدت ۶۰ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۴۰ تا ۸۰ میلیمتر در استان های اصفهان (نیمه غربی)، چهارمحال و بختیاری و کرج (به خصوص نیمه جنوبی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر در استان تهران محتمل خواهد بود.

طبق این گزارش، در حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی از بعد از ظهر امروز وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر در استان های مرکزی و قم (نیمه غربی) محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز فلات مرکزی و شرقی و زاینده رود و حوضه های جنوب غربی از صبح جمعه ۱۴ آبان ماه وقوع بارشی به مدت ۳۶ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۴۰ تا ۸۰ میلیمتر در استان کرمان (مرکز، غرب، شمال غرب و جنوب غرب) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر در استان یزد (غرب و جنوب غرب) محتمل خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی پیش بینی کرد بیشتر مناطق کشور از امروز تا اوایل هفته آینده با وزش باد، بارش باران، کاهش محسوس دمای هوا و حتی بارش برف در مناطق سردسیر و مرتفع مواجه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا