ابتکار عمل جدید سازمان ملل برای مقابله سازنده با تغییرات آب و هوایی

به گزارش روز پنجشنبه شهر پنج به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه جهان همچنان شاهد این بوده که تغییرات آب و هوایی منجر به بروز وضعیت آب و هوای بد، خشکسالی، سیل و آتش سوزی های گسترده طی ماههای گذشته شده، سازمان ملل پیشنهاد ارائه بودجه‌هایی برای بهبود پیش‌بینی آب و هوا در کشورهای آسیب پذیر در برابر فجایع طبیعی را داده است.

هدف این ابتکار عمل که در اجلاس آب و هوایی گلاسکو مطرح شد، بهبود نظارت بر وضعیت هواشناسی در کشورها و جمع آوری اطلاعات سازنده در راستای آمادگی مواجهه با فجایع طبیعی است.

سازمان هواشناسی جهانی که مرتبط با سازمان ملل بوده، قصد دارد روند نظارت بر وضعیت آب وهوایی در ۷۲ کشور کوچک و کمتر توسعه یافته را تقویت کند.

پتریتالاس دبیرکل این نهاد تصریح کرد: ما باید در خدمات مربوط به هواشناسی و تغییرات اقلیمی سرمایه گذاری کنیم. بدون نظارت دقیق نمی توانیم خدمات خوبی ارائه کنیم.

کارشناسان معتقدند که برای نمونه پیش‌بینی‌های درست و دقیق در مورد بارش باران های سنگین، می تواند به کشاورزان در مدیریت زمین هایشان و همچنین جذب منابع آبی توسط دولتها کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی که در شهر گلاسکو جریان دارد اظهار داشت که دست‌یابی به توافق بین تمام کشورها برای کاهش دمای زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد خیلی دشوار است.

سران و مقامات کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از دوشنبه گذشته در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند بحث و تبادل نظر کنند.

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

یکی از محورهای مهم این پیمان، محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد و به طور عمده تلاش برای حفظ دما در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان این قرن است، در غیر این‌صورت متوسط دمای جو زمین، در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از ۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا