افتخارآفرینی دلاورمردان ایرانی در آب‌های دریای عمان

ظهر روز ۱۲ آبان ۱۴۰۰ خورشیدی شبکه خبر اعلام کرد با اقدام مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند. در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این اتفاقات پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

ضرب شست به نفت دزدها

روزنامه خرسان در گزارشی می نویسد: همه چیز از زیرنویس شبکه خبر حوالی ظهر دیروز شروع شد که به رونمایی از خبر افتخارآفرینی دریادلان سپاه در دریای عمان اشاره داشت. همین یک خط زیرنویس کافی بود تا کاربران با گمانه‌زنی‌های خود درباره محتوای این خبر فوری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر درآورند. برخی برای پیش‌بینی درست جایزه گذاشتند و گروهی دیگر با توجه به فرا رسیدن ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گمان‌شان بر آن بود که شاید یکی از براندازان آن سوی آب به تور اطلاعاتی سپاه گرفتار آمده‌ اما دو کلیدواژه «دریادلان» و «دریای عمان» از رویارویی احتمالی سپاه با دشمنان گواهی می‌داد. سرانجام یک ساعت پس از زیرنویس، گوینده بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر متن خبر را خواند و سپس روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : «با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.» در این اطلاعیه با اشاره به اقدام همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در ناکام سازی این عملیات، آمده است: رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده، آن را تصرف و به سوی آب های سرزمینی ایران هدایت کردند. نیروهای ارتش تروریست آمریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند. در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام مجدد آمریکایی ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش آمده است: آمریکایی ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، از ادامه ماجرا منصرف شدند و منطقه را ترک کردند.

سیلی به دزدان آمریکایی

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: روز چهارشنبه در آستانه سالروز تسخیر لانه جاسوسی، جزئیات یکی دیگر از افتخارآفرینی دلاورمردان ایرانی رسانه‌ای شد. طبق این خبر، با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند. آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان‌برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجددا بااستعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که بازهم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.

یک سیلی آبدار دیگر به امریکا

روزنامه جوان در گزارشی می آورد: ‌شکست امریکا در دزدی نفت ایران در آب‌های دریای عمان. ظهر دیروز و در حالی که ایران اسلامی در آستانه ۱۳ آبان، خود را برای ابراز انزجار از نماد و نشان استکبار در تاریخ معاصر یعنی رژیم تروریستی امریکا آماده می‌کرد، خبر اقدام نیروهای جان برکف نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازپس‌گیری یک فروند نفتکش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان که به دست دزدان دریایی و با حمایت نیروهای نظامی امریکا، مصادره شده بود، بار دیگر اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از یک سو و اوج حقارت و دشمنی امریکا و اذناب منطقه‌ای آن از سوی دیگر برای جهانیان عیان شد و یک سیلی دیگر به صورت امریکای در حال افول نواخته شد. بنا به گفته منابع غیر رسمی پس از ربایش نفتکش ایرانی به دست دزدان دریایی که حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت بود، مأموریت بازپس‌گیری آن به سپاه سپرده می‌شود و نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه بلافاصله وارد عمل و موفق شدند در نزدیکی سواحل دور دست شرقی به کشتی رسیده و پس از درگیری با دزدان دریایی، نفتکش را آزاد کرده و به سمت ایران بازگردانند.

رو دست زدیم

روزنامه وطن امروز در گزارشی می نویسد: اقدام بموقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران، عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا را ناکام گذاشت. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق اعلام منابع ایرانی، آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر، آن را به‌ سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه این نفتکش، آن را به ‌تصرف خود درآورد و به ‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد. در ادامه نیروهای آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب این نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر، تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.

تحقیر ناوگان آمریکا با ضربه قاطع سپاه در دریای عمان

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: اخیرا در پی رفتار خبیثانه ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران واکنشی قاطع نشان داده که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک می‌کند. در این تقابل که مربوط به چند وقت اخیر بوده، آمریکائی‌ها یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرده و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.

اجازه راهزنی دریایی به آمریکا نمی‌دهیم

خبرگزاری مهر در گفت وگو با محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی می آورد: جمهوری اسلامی از اقدامات آمریکا در خلیج فارس چشم پوشی نمی‌کند و به شدت با دزدی‌های بین المللی برخورد خواهد کرد. برخورد اخیر نیروی دریایی سپاه با سرقت دریایی آمریکا نشان‌دهنده اقتدار نیروهای مسلح است. ایران اسلامی در برابر این زیاده‌خواهی‌ها سکوت نمی‌کند و به شدت با سلطه‌طلبی آمریکا در منطقه برخورد خواهد کرد. حضور آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان موجب ناامنی منطقه می‌شود. امنیت دریاهای منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود. جمهوری اسلامی اجازه راهزنی در خلیج فارس و دریای عمان را نخواهد داد. نیروهای مسلح بارها به آمریکا ثابت کرده‌اند که اجازه سلطه‌طلبی این کشور در مرزهای دریایی ایران را نخواهند داد.

تحقیر قدرت دریایی آمریکا؛ این بار دریای عمان

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: عملیات برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوگان نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا که خبر آن روز گذشته اعلام شده است، هفته گذشته برای توقیف یک نفتکش با پرچم ویتنام به نام SOTHYS اجرا شد، که قبل از آن تروریست‌های آمریکایی با توقیف یک نفتکش ایرانی، محموله نفتی آن را در نفتکش ویتنامی تخلیه کرده بودند و قصد هدایت آن به مسیر دیگری را داشتند. در این عملیات که به صورت ترکیبی در منطقه فراساحل توسط یگان‌های شناوری، تکاوری، هوادریا و با پشتیبانی پهپادهای نیروی دریایی سپاه اجرا شد، تروریست‌های آمریکایی با تعداد قابل توجهی از یگان‌های سطحی و پروازی قصد مداخله و جلوگیری از توقیف نفتکش حامل محموله سرقت شده را داشته‌اند که با قاطعیت و اقدامات رزمندگان نیروی دریایی سپاه در دست یافتن به هدفشان ناکام می‌مانند.

رسانه‌های اعتدالگرا

شکست امریکا در دریای عمان

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیاتی پیچیده و متهورانه در دریای عمان، که با دو بار رویارویی با نیروی دریایی امریکا هم توأم بود، عملیات سرقت نفت ایران از سوی امریکا را به شکست کشاند و نفت سرقت شده ایران را به همراه نفتکش بیگانه حامل آن، به آب‌های سرزمینی ایران منتقل کرد. نخستین بار خبر و گزارش این سرقت دریایی و عملیات پیچیده نیروی دریایی سپاه پاسداران از سوی شبکه خبر سیما منتشر شد و ساعتی بعد اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران این گزارش‌ها را تأیید و تکمیل کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه خود با بیان اینکه «با اقدام بموقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند» جزئیات این سرقت دریایی را اینطور تشریح کرد: «امریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»

ناکامی امریکا در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت: روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از ناکامی آمریکا در توقیف نفت کش حامل نفت ایران در دریای عمان خبر داد. سپاه در این اطلاعیه‌ اعلام کرد: با اقدام به موقع و و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفت کش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. در این اطلاعیه با اشاره به اقدام همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در ناکام سازی این عملیات، آمده است:رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده آن را تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.
این اطلاعیه افزوده است: نیروهای ارتش تروریست آمریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دزدی دریایی به سبک امریکایی

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: کمتر از ۲۴ ساعت مانده به ۱۳ آبان ۱۴۰۰ و برپایی مراسمی که هر ساله در این روز به‌ مناسبت تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران برگزار می‌شود، در حالی که هنوز نیمروز چهارشنبه ۱۲ آبان ‌ماه از راه نرسیده بود، چند کانال تلگرامی نزدیک به برخی نهادهای نظامی از خبری خبر دادند که به‌ نوشته این منابع رسانه‌ای «در راه است» و طی ساعات آینده اعلام خواهد شد. روندی که بالاخره حوالی نیمروز چهارشنبه به نتیجه رسید و شبکه خبر و دیگر منابع رسمی از این مهم نوشتند که «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط امریکا ناکام ماند.» خبری که بنابر آن، «امریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد و همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.»

قدرت ایران را به رسمیت بشناسید

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عبدالرضا فرجی‌راد می آورد: خبر نهایی و کامل پیرامون تقابل دریایی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش امریکا هنوز منتشر نشده و اخبار اولیه در خصوص این موضوع حاوی جزییات زیادی نیست با این وجود این خبر از ظهر روز چهارشنبه فضای رسانه‌ای را در اختیار گرفت و گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌هایی پیرامون آن مطرح شد. واقعیت این است که هرچند این موضوع نشان‌دهنده وقوع یک اتفاق تنش‌زا است اما بعید است که این مساله روی مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا، روسیه و چین گفت‌وگو داشته و اعلام کرده تاریخ آغاز مذاکرات هسته‌ای را به زودی اعلام خواهم کرد و با توجه به اینکه از نگاه ایران، ایالات متحده رسما بخشی از این مذاکرات نیست اتفاق اخیر روی موضع پیشین تاثیرگذار نیست. در نتیجه بر اساس قول و قرارها احتمالا تاریخ شروع مذاکرات در هفته جاری اعلام خواهد شد. باید توجه داشت چنین اتفاقاتی بارها در خلیج فارس رخ داده؛ موارد متعددی در گذشته وجود داشته و در آینده نیز باز هم اتفاق خواهد افتاد. هرچند این تنش‌ها اثراتی روی روابط دو کشور دارد اما شرایط به گونه‌ای است که در مساله هسته‌ای هم طرف مقابل بر ضرورت حل مساله از طریق راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرده و هم طرف ایرانی آمادگی خود را برای مذاکره به شرط لحاظ شدن منافع جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته است.

درگیری نیروهای ایران و آمریکا در دریای عمان

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: نیروهای سپاه برای جلوگیری از ربایش محموله نفتی ایران در دریای عمان با نیروهای آمریکایی درگیر شدند. شبکه خبر صداوسیمای ایران دیروز گزارش داد عملیات نیروهای ایالات متحده برای توقیف و ربایش نفت ایران نیروهای سپاه را ناچار به واکنش کرد و نیروهای ایرانی در عملیاتی موفقیت‌آمیز محموله ایرانی را پس گرفتند. این گزارش حاکی است که آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود، در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. در واکنش به این تلاش برای ربایش نفت ایران، نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورد و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند؛ اما با ورود نیروهای سپاه ناکام ماندند. در ادامه این گزارش آمده است، نیروهای آمریکایی مجددا با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش در نهایت در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفت.

شکسـت آمریکـا در دزدی دریایی نفتی

روزنامه آرمان‌ملی در گزارشی می نویسد: ماجرا از این قرار است که آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. این در حالی است که همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای عملیات هلی‌بُرن به‌روی عرشه نفتکش، آن را به‌تصرف خود درآوردند و به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان‌برکف سپاه ناکام ماندند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا