سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب به دریاچه ارومیه

«بهروز مرادی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شهرپنج افزود: ساخت تونل انتقال آب مورد نیاز این طرح نیز با سرمایه گذاری یک هزارو ۴۳۰ میلیارد تومان در حال انجام است.
وی ادامه داد: تونل انتقال آب از سد کانی سیب به طول ۳۶ کیلومتر در حال اجراست که حدود ۱۳۰ متر آن باقی مانده که تلاش می شود تاپایان امسال فعالیت آن به اتمام برسد.
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: وزارت نیرو در سال های اخیر فعالیت های زیست محیطی زیادی برای احیای دریاچه ارومیه انجام داده که اکنون به مراحل پایانی کار نزدیک شده است.
مرادی طرح انتقال آب از سدکانی سیب را یکی از این فعالیت ها برشمرد و گفت:سد کانی سیب و تونل مربوط به آن، حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را از طریق رودخانه متصل به دریاچه از حوزه زاب به دریاچه انتقال خواهد داد.
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مدیریت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: علاوه بر انتقال آب، دو تصفیه خانه در شهرهای ارومیه و تبریز نیز در دست احداث است که با تکمیل آنها ۱۱۴ میلیون متر مکعب هم پساب به دریاچه منتقل خواهد شد.
مرادی خاطرنشان کرد: انتقال این میزان آب و پساب کمک بسیار موثری در پایداری این دریاچه محیط زیستی کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سد کانی سیب از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۵۸ متر و طول تاج (با احساب دایک آن) ۸۴۸ متر و حجم مخزن ۲۲۱ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۷۱۳ میلیون متر مکعب در جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان پیرانشهر واقع شده و با هدف مهار و انتقال آب مازاد رودخانه به دریاچه ارومیه احداث شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا