تالاب هامون آماده حمایت های بین المللی

شهر پنج/سیستان و بلوچستان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از تجارب و حمایت های بین المللی در برنامه احیای تالاب هامون یکی از شاخصه های اصلی مدیریت جامع تالاب است.

وحید پورمردان در گفت وگو با شهرپنج افزود: برنامه احیای تالاب بین المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت های بین المللی است تا در زمینه های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله: احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گردوغبار، حفظ آب در بستر تالاب و … از همکاری و تجارب آنها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تالاب هامون برای اجرای کامل برنامه احیاء آماده دریافت حمایت های بین المللی است.

وی ادامه داد: پتانسیل ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشورهای مرتبط با موضوع تالاب و چالش های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان می توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و … چاره اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه های تحت اختیار انجام دهند.

پورمردان تصریح کرد: اقدامات جزیره ای و عدم اجرای کارشناسی و گسترده برنامه های احیای تالاب هامون موجب گسترشِ سطحِ خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان بادهای معروف 120 روزه در سیستان می شود و این موضوع موجب افزایش انفجاری پدیده گرد وغبار در شمال استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بخش عمده ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان می باشد که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری های کارشناسی و اقدام گروهی کشورهای همسایه همچون پاکستان با نگاه به تجارب بین المللی در این خصوص است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا