چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای ایران در دانشگاه علمی کاربردی بررسی می‌شود

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به نزدیک بودن زمان مطرح شدن چارچوب ملی صلاحیت ، در جلسه هیئت دولت به ارائه توضیحاتی درباره چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای ایران و روندهای آن پرداخت و گزارشی از پیشنهادها و نظرات دریافتی از معاونت‌‏ها، ادارات و واحدهای استانی این دانشگاه پیرامون چارچوب را ارائه کرد.

به گزارش شهر پنج، دکتر محسن محمدزاده معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در این باره گفت: براساس ماده هفت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب آبان ماه 1396 دولت مکلف است چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای را به تصویب برساند که طراحی این چارچوب نیز بر اساس آیین نامه اجرایی همان قانون بر عهده شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گذاشته شده است. بر این اساس کارگروه صلاحیت حرفه‏ای به عنوان کارگروه تخصصی شورا مسئول تدوین و آماده‏سازی چارچوب ملی صلاحیت حرفه­ای ایران شد که نسخه نهایی آن در اسفند ماه سال گذشته مورد تصویب شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه­ای و مهارتی قرار گرفت. بر اساس قانون اشاره شده سطوح صلاحیت حرفه‌ای هشت سطح و مشتمل بر عناوین کارگر ساده تا دکتری حرفه‌ای پیش بینی شده است که هریک مسیرهای ارتقای خاص خود را دارد.

وی گزارشی از روند بررسی اسناد پشتیبان، طراحی، تدوین، اصلاح و نهایی­سازی و تصویب چارچوب ملی در شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و ارسال آن برای تصویب در جلسه هیأت دولت بیان کرد.

دکتر محمدزاده با اشاره به حضور و مشارکت فعالانه دانشگاه جامع علمی کاربردی به ویژه دفتر صلاحیت حرفه­ای در کارگروه­های تخصصی نظارت و سنجش و صلاحیت حرفه­ای از بدو تاسیس شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، فرآیند تدوین چارچوب ملی صلاحیت حرفه­ای ایران را تشریح و دیدگاه­­های این دانشگاه را که به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اطلاع حاضران رساند.

در ادامه این جلسه دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اهمیت چارچوب ملی صلاحیت حرفه­ای ایران در شکل دادن به آموزش­های مهارتی ضمن تشکر از معاونت نظارت و سنجش و دفتر صلاحیت حرفه­ای به ضرورت موضوع آمادگی این دانشگاه برای انجام اقدامات لازم پس از تصویب و ابلاغ تأکید کرد.

لازم به ذکر است دفتر صلاحیت حرفه­ای طی دو سال گذشته توانسته با انجام اقداماتی، از جمله مطالعه و ارائه تجارب، تدوین نسخه پیشنهادی چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی (مصوب شورای صلاحیت حرفه‏ای دانشگاه در سال 1396)، مشارکت در جلسات تدوین قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه­ای و مهارتی و آیین­نامه مربوطه، عضویت و فعالیت در کارگروه نهایی‏سازی متن چارچوب، بررسی نظام‏های صلاحیت حرفه­ای در کشورهای پیشرفته (استرالیا، کانادا، نیوزلند)، ترویج و توسعه صلاحیت حرفه­ای از طریق ارتباط با ذینفعان در بخش­های دولتی و خصوصی در مسیر اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، معاونت نظارت و سنجش این دانشگاه با هدف افزایش آگاهی و اطلاع رسانی آخرین نسخه چارچوب ملی صلاحیت حرفه­ای ایران را که با مشارکت همه ذی‏نفعان و دانشگاه جامع علمی کاربردی تهیه و برای تصویب به هیئت دولت ارسال شده است را برای بررسی و مطالعه به دفاتر ستادی و واحدهای استانی ارسال کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا