تا سال ۱۴۰۵ بیش از یک میلیون دانش آموز در سیستان و بلوچستان خواهیم داشت

شهر پنج/سیستان و بلوچستان مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

به گزارش شهر پنج – حمیدرضا رخشانی افزود: اگر به موضوع رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی در استان توجه نشود در سال ۱۴۰۵ با یک بحران بزرگ در زمینه کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید راهکاری ویژه برای این مسئله تدبیر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه اظهار کرد: در کل کشور رشد موالید در حال کاهش است اما در سیستان و بلوچستان این شاخص در حال افزایش بوده و این رشد جمعیت تمام مولفه های موجود در نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رخشانی گفت: مهمترین مسئله آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان رشد بالای جمعیت دانش آموزی است که بسیاری از شاخص‌های اصلی مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اظهار کرد: در سه سال اخیر تخصیص قریب به ۲۲ هزار نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است و در حوزه مدرسه سازی نیز نزدیک به ۳ هزار کلاس درس احداث گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیرین گرانقدر، همراهی سپاه پاسداران بویژه قرارگاه قدس جنوبشرق کشور و ۶ برابر شدن اعتبارات دولتی در زمینه مدرسه‌سازی خاطر نشان کرد: سالانه هزار و ۱۰۰ کلاس در استان ساخته می‌شود که تنها جوابگوی ۳۲ هزار دانش آموز جدید است.

مدیرکل آموزش و پرورش به پیگیری مشکلات استان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که یک کمیسیون ملی در وزارت متبوع برای رصد و تسهیل چالش‌های آموزش و پرورش استان ایجاد شده است.

رخشانی به تدوین سه سند تخصصی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر سند فضاهای آموزشی، سند ساخت ۳۰ هنرستان و سند ساخت ۹۲ مدرسه شبانه روزی در استان مخصوصاً برای حاشیه شهرها و مناطق دور مرزی تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: از آنجایی که میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین تر است، اولویت اول خانواده ها موضوعات اقتصادی است و همین موضوع سبب می شود دانش آموزان زودتر به بازار کار وارد شوند.

رخشانی با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر زاهدان، خاطر نشان کرد: ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ در این شهر با تمرکز بر نقاط شمالی زاهدان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا