قول معاونت علمی برای ایجاد خط تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای/ایران جزو کشورهای تولیدکننده

محمود قفقازی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در برج فناوری امیرکبیر در گفت‌وگو با شهر پنج بومی سازی پانسمان‌های پیشرفته زخم را از دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: توسعه زیرساخت‌ها در این شرکت باعث شد که ما در زمینه تامین پانسمان زخم‌های دیابتی، زخم بستر و زخم سوختی و زخم‌های حاد و مزمن که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، کشور را در برابر تحریم‌ها ایمن کنیم و توانستیم به یکی از تامین کنندگان پانسمان‌های پیشرفته تبدیل شویم.

وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت زیرساختی برای پانسمان بیماران پروانه‌ای (EB) مهیا نشده است و با توجه به این که در این شرکت توانستیم فناوری‌های پیشرفته‌ای را در این حوزه بومی کنیم، به دنبال بومی سازی پانسمان‌های این دسته از بیماران هستیم.

قفقازی از انجام مذاکراتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تولید پانسمان بیماران مبتلا به EB خبر داد و گفت: دکتر ستاری حمایت خود را از این طرح اعلام کردند و امیدواریم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خط تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای را که فناوری آن در انحصار یکی از شرکت‌های سوئدی است، به عنوان دومین کشور راه اندازی کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به ویژگی پانسمان بیماران EB، توضیح داد: پانسمانی که در حال حاضر بیماران EB به آن وابسته هستند و اعمال تحریم‌ها علیه کشور، آنها را دچار مشکل کرده است، شامل یکسری فوم‌ها با خواص ویژه هستند. توضیح اینکه از آنجایی که بیماران EB میزان کلاژن پوستشان کم است، پوست آنها شکننده می‌شود و بر اثر اصطکاکی که پوست آنها با لباس و یا سایر سطوح دارد، موجب زخم شدن پوست آنها می‌شود.

وی ادامه داد: پانسمان بیماران EB یک فوم نچسب حاوی لایه سیلیکونی و دارای چسبندگی مناسب برای این دسته از بیماران است. زمانی که این فوم بر روی پوست مستعد زخم شدن و یا زخمی که بر روی پوست ایجاد شده، قرار می گیرد، از ایجاد زخم بر روی پوست جلوگیری می کند و از آنجایی که کل پوست این بیماران مستعد زخم است، این پانسمان هم می‌تواند از ایجاد زخم جلوگیری کند و هم قسمت‌هایی را که نیاز به درمان دارد، درمان کند.

قفقازی با بیان اینکه نمونه اولیه پانسمان بیماران پروانه‌ای ساخته شده است و مدل‌های مختلفی از فوم را تا مراحل مختلف تجاری سازی به پیش بردیم، خاطر نشان کرد: راه اندازی خط تولید این محصول نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد؛ چرا که نیاز است تجهیزات آن خریداری و نصب شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: ما نمونه اولیه را ساخته‌ایم و تست‌های آن اجرایی شده است و امیدواریم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این محصول را در کنار سایر محصولات به بازار عرضه کنیم.

به گزارش ایسنا، بیماری پروانه‌ای (Epidermolysis bullosa) یا E.B بیماری ارثی بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی، تاول‌های خون‌ریزی دهنده دردناک ایجاد می‌کند. این بیماری ناشی از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن است و در آن پوست به شدت شکننده شده و با کوچکترین خراشی لایه لایه شده و کنده می‌شود. تاول‌های زیاد از بارزترین علائم این بیماری است.

شدت بیماری در مبتلایان پیشرونده و افزاینده است و حتی به مرگ منتهی می‌شود و درصد ابتلا به آن در تمامی مردان و زنان و نژادهای گوناگون بشری برابر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا