تاکنون ۵ درصد شهرسوخته کاوش شده است/ نوزدهمین فصل کاوشگری با همکاری یک گروه ایتالیایی

به گزارش شهر پنج- جلال زایی در این رابطه افزود: قرار است این فصل کاوش شهرسوخته با همکاری یک گروه ایتالیایی ویک گروه از میراث فرهنگی به مدت۶۰ روز انجام شود.

جلال زایی افزود: تاکنون ۴ تا ۵ درصد شهرسوخته کاوش شده و مناطق کاوش نشده نیازمند زمان و هزینه های زیاد است تا بتوانیم به یافته های جدیدی از تمدن باستانی و پیشرفته این منطقه دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرسوخته افزون بر ۵ هزار سال قدمت دارد و از قدیمی ترین حوزه های تمدن شهری ایران محسوب می شود که کشفیاتی چون چشم مصنوعی، جراحی جمجمه و استفاده از لوله های سفالی فاضلاب شهری حکایت از دانش بالای ساکنین سیستان در چند هزار سال قبل دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه ای پژوهشی، اداری و رفاهی مقابل شهرسوخته قرار دارد، بیان کرد: این ساختمان دارای زیربنای دو هزار و پانصد مترمربع است و از بخش های اداری، کتابخانه، بخش پژوهشی، موزه و سالن پذیرایی تشکیل شده است.

وی گفت: بیرون ساختمان نیز به مساحت ۱ هکتار محوطه سازی شده که شامل آلاچیق، پارکینگ عمومی، فضای سبز و پارک بازی است.

جلال زایی اظهار کرد: در این موزه یافته هایی از شهرسوخته مانند اشیای سفالی، سنگی و مهره ها به نمایش گذاشته شده و نیز نمونه هایی از قبرهای به دست آمده از این محوطه باستانی با استفاده از اسکلت های باقیمانده در آن بازسازی شده است.

وی تصریح کرد: شهرسوخته دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده و با توجه به سازمان‎دهی اجتماعی آن می ‎توان گفت جزو شهرهای پیشرفته زمان خود بوده و وجود آب‎رسانی منظم، دانش پزشکی پیشرفته و عوامل دیگر بر اهمیت این منطقه افزوده است.

شهرسوخته با سابقه پنج هزار ساله از مهترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در ۶۰ کیلومتری زابل قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا