مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال: به رای پرونده ویلموتس امیدوار هستیم

به گزارش شهر پنج، «غلامرضا رفیعی» امروز شنبه در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین شرایط پرونده «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی فوتبال اظهار داشت: بارها توضیح دادیم تاخیر در صدور رای، از اختیارات داوران دادگاه عالی ورزش است و آنها می‌توانند از امکان تعویق صدور رای استفاده کنند تا فرصت بیشتری برای به توافق رسیدن و صدور رای نهایی داشته باشند. طرفین پرونده تسلطی روی این موضوع ندارند و نمی‌دانیم چند بار دیگر این مهلت تمدید می‌شود. برداشت ما این است که رای ویلموتس بعد از رای «مانوئل فرا» دستیارش صادر شود.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره ماجرای دادگاه «مانوئل فرا» دستیار مارک ویلموتس توضیح داد: این پرونده ۲۳ آذر بررسی می‌شود، زیرا این مربی با تاخیر اقامه دعوی کرده است و امکان دارد رای پرونده‌اش در آن زمان صادر شود.

رفیعی درباره ارقام متفاوت پرونده ویلموتس، پاسخ داد: جدا از اینکه رقم و عدد چیست، موضوع مهم این است که ویلموتس و دستیارش در دعوای مطروحه مدعی هستند تا پایان قرارداد حق دریافت حق‌الزحمه خود را از فدراسیون فوتبال دارند. این ادعا در فیفا تا حدی پذیرفته شد، اما فدراسیون از طریق وکلای خود به حکم اعتراض کرد و جلسه رسیدگی ۲ روزه‌ در دادگاه CAS برگزار شد. طرفین ادله خود را ارایه کردند و منتظر صدور رای نهایی هستند.

وی در مورد اینکه با توجه به تاخیر در صدور رای آیا احتمال دارد در دادگاه عالی ورزش (CAS) رای به نفع فدراسیون کشورمان صادر شود؟ گفت: لزوما این گونه نیست، اما می‌تواند یک نشانه باشد. اگر قرار بود همان رای قبلی تایید شود زودتر از اینها این کار را انجام می‌دادند، اما تاخیر در صدور رای این دادگاه، نمی‌تواند به این معنی باشد که حکم به سود ما یا ویلموتس صادر شود. ایجاد توقع برای مردم و جامعه فوتبال مبنی بر اینکه حکم به سود فدراسیون فوتبال باشد یا خیر، نوعی پیش‌داوری است. البته به پرونده امیدوار هستیم.

بازیکنان شهادت نداده‌اند

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره اخبار مطرح شده مبنی بر شهادت دادن برخی بازیکنان تیم ملی کشورمان علیه سرمربی بلژیکی سابق این تیم توضیح داد: خیر، به هیچ عنوان این گونه نیست.

رفیعی درباره اینکه آیا ویلموتس با وجود برخی پیشنهادات خوبش منتظر ماند تا غرامت کامل از فدراسیون فوتبال بگیرد، گفت: این موضوع مصاحبه‌ای است که خود ویلموتس در گفت و گو با یکی از روزنامه‌ها اعلام کرد پیشنهاداتی دارم اما منتظر دریافت غرامت از ایران هستم. حتی اگر چنین مصاحبه‌ای نکند، از لحاظ حقوقی باید تلاش کند دامنه مدت ادعای خسارتش کمتر باشد. اگر کسی پیشنهاد داشت و می‌توانست با یک تیم یا باشگاه دیگری قرارداد ببندد، از لحاظ حقوقی و عقلی رد کردن آن خوب است.

وی به رقم دقیقی که فدراسیون فوتبال باید به ویلموتس پرداخت کند، گریزی زد و گفت: رقم پرداختی در رای فدراسیون بین‌المللی فوتبال ذکر شده و همه از آن اطلاع دارند که این مبلغ حدود ۶ میلیون یورو است.

موضوع ۷ درصد جریمه خوردن به مبلغ درخواستی ویلموتس

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به دلیل ۷ درصد جریمه خوردن به مبلغ درخواستی ویلموتس، باید در حال حاضر به این مربی ۹ میلیون یورو پرداخت کرد، گفت: ما درباره پرونده ویلموتس به CAS شکایت کردیم. یکی از روال‌ دادگاه عالی ورزش این است که اگر شکایت رد شود، باید ضمن پرداخت مبلغ اصلی، درصدی را هم به عنوان خسارت تاخیر پرداخت کنیم که امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

رفیعی در خصوص گمانه‌زنی‌ها در مورد شکسته شدن رای پرونده ویلموتس و پرداخت تنها ۲ میلیون یورو، پاسخ داد: دادگاه عالی ورزش مستقل است و قضات خوبی دارد. این پرونده هم دارای ابعاد فنی است. عمده مشکلات پرونده مربوط به تحریم است و همه می‌دانیم فدراسیون پولی را به ویلموتس پرداخت کرده است. کمتر سابقه دارد در دنیا پرونده‌ای شبیه پرونده‌های کشورمان باشد. پرونده کالدرون، استراماچونی و… را نگاه کنید. ۹۰ تا ۹۵ درصد مشکلات ما درباره پرونده‌ها ناشی از مسائل مربوط به تحریم و نقل و انتقال منابع مالی است.

وی اضافه کرد: بحث پول نداشتن نیست، بلکه ما در نقل و انتقال پول هم مشکل داریم. اکنون باشگاه پرسپولیس برای برون رفت از پرونده کالدرون در حال تلاش است. همه شاهد بودند در پرونده این مربی و همچنین استراماچونی در این روزها چه گذشت. هیچ وقت باشگاه پرسپولیس و استقلال نگفتند پول نداریم، اکنون ده‌ها میلیارد تومان از پول باشگاه پرسپولیس به خاطر مشکل تحریم غیرقابل استفاده است. مثل همه مسائل دیگر در فوتبال هم پول داریم ولی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

چند صد میلیارد پول در فیفا و AFC داریم

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: فدراسیون فوتبال اکنون دارای چند صد میلیارد تومان پول در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC است، اما این منابع مالی به دلیل مشکل تحریم غیرقابل استفاده است. در این شرایط کاری به کمک دولت نیاز داریم.

رفیعی همچنین درباره مشکل پرسپولیس در پرونده مطالبات کالدرون توضیح داد: تا این لحظه مشکلات باشگاه‌ها و تیم ملی ما برای دریافت پول‌هایی که از حضور در تورنمنت‌های خارجی به آن می‌رسند پابرجاست، پول داریم اما به دلیل تحریم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. از نهادهای مربوطه همانند وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و امور خارجه و همچنین نمایندگان مجلس می‌خواهیم کمک کنند.

پرداخت ۲ میلیون فرانکی فیفا به دلیل کووید- ۱۹ به ایران

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: به جز منابع مالی که فیفا باید به ما پرداخت کند حتی یک ریال از بودجه‌ای که این نهاد بین‌المللی به خاطر ویروس کووید-۱۹ به کل فدراسیون‌های جهان داده است نمی‌توانیم دریافت کنیم. این مبلغ حدود ۲ میلیون فرانک سوئیس است.

استعلام از فیفا برای ثبت قرارداد بازیکنان خارجی پرسپولیس

وی در خصوص مشکل بازیکنان تاجیکستانی پرسپولیس برای ثبت قراردادشان با این باشگاه گفت: مشکل ثبت قرارداد آنها به دلیل پرداخت نشدن بدهی باشگاه به گابریل کالدرون و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات است. زمانی که این پنجره باز شود اگر باشگاه پرسپولیس تقاضای ثبت قرارداد و صدور کارت بازیکنانش را داشته باشد، برای تکرار نشدن ماجرای مهدی طارمی و آسیب ندیدن این باشگاه و فوتبال ایران از فیفا استعلام خواهیم کرد. اگر فدراسیون بین‌المللی اعلام کند از جهت انتقال از مبدأ (انتقال بازیکنان استقلال تاجیکستان به پرسپولیس) و به مقصد مانعی وجود ندارد، این اقدام را انجام می‌دهیم.

حل مشکل بازیکنان خارجی استقلال

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره مشکل بازیکنان خارجی استقلال اظهار داشت: باشگاه استقلال مدعی است که به قوانین سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال احترام می‌گذارد، اما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم ضمانت‌نامه بانکی بدهیم، به دلیل اینکه بدون افتتاح حساب، این اتفاق امکان پذیر نیست. باشگاه استقلال امروز نامه‌ای به فدراسیون ارسال کرد تا ضمانتنامه بانکی بگیرد اما به مشکلاتی روبرو است. در این شرایط اگر اتفاقی نشدنی باشد باید فکر دیگری کرد. امیدوارم امروز با توجه به نامه و مستنداتی که به دست ما رسید، بتوانیم تصمیمی در جهت رفع این مشکل بگیریم.

موضوع اساسنامه فدراسیون و احتمال حذف از جام‌جهانی

رفیعی در خصوص وضعیت ماده یک اساسنامه این فدراسیون و احتمال حذف تیم ملی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در صورت مصوب نشدن آن در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: گفتن آثار و تبعات این موضوع پیش‌داوری است و خوشایند نیست که درباره چنین موضوعی صحبت کنیم و همچنان امیدوار هستیم در مدت باقیمانده مجلس شورای اسلامی تصمیمی بگیرد که به سود فوتبال باشد. فدراسیون فوتبال دیگر هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، دولت هم هر کاری می توانست انجام داد، دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه به طور مستقل رسیدگی کردند.

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اکنون تمام مسائل در اختیارات مجلس شورای اسلامی است و آن گونه که صلاح فوتبال ایران و مردم می‌دانند تصمیم‌گیری کنند. فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و قوه قضائیه قانون‌گذار نیستند، فیفا اعلام کرده باید اسم فدراسیون فوتبال از فهرست نهادهای عمومی غیردولتی خارج شود.

وی افزود: حق قانون‌گذاری برای قوه مقننه است. از مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم کار را به دقیقه ۹۰ نیندازند. هر چه بگویند بدون کم و بیش کردن به فیفا اعلام می‌کنیم و آن را در راستای منافع ملی می‌بینیم. قوه مقننه، کمیسیون فرهنگی، فراکسیون ورزش تلاش‌هایی کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا