امسال بیش‌از ۹۷۵ میلیون دلار کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شد

محمدعلی خاشی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار شهر پنج اظهار داشت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۲ درصد و از لحاظ وزن ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه های پیشین و میلک، میرجاوه، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان انجام شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای امسال چهار هزارو ۳۹۶ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۳۴ میلیون و ۸۴ هزار و ۵۸۹ دلار به وزن ۶۵۵ هزار و ۹۶۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۷۲ درصد، از نظر ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌ دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز، کشمش تیزابی، انگور تازه، بیسکوییت و تافی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، آلو، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی بوده که به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، امارات متحده عربی و روسیه صادر شده‌ است.

خاشی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور که از گمرکات این استان از طریق بازارچه‌های مرزی خارج شده است گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۲۷ هزارو ۱۸۸ فقره به ارزش ۸۴۰ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۹۹۸ دلار به زون ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۵۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۱ درصد، از نظر ارزش ۵۹ درصد و از نظر وزن ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌ دهد.

مدیرکل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام خروجی و صادراتی مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

خاشی با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال سه هزارو ۵۵۸ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۸۷۹ میلیون و ۸۳ هزار و ۵۲۹ دلار به وزن یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۵۷۴ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۶۲ درصد، از نظر ارزش ۷۶ درصد و از نظر وزن ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، ذرت دامی، جو دامی، دانه جو دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پارچه، چتایی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه های خنک کننده هوا، نارنگی، موز و برخی اقلام مجاز بوده که این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک، استرالیا، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ هزارو ۳۶۱ نفر مسافر ورودی و ۲۹ هزار و ۲۰۰ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند.

وی افزود: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد و خروجی ۱۱ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای مجاز میلک، میرجاوه و ریمدان سیستان و بلوچستان تردد کرده‌ اند.

خاشی خاطرنشان کرد: امسال ۲۷ هزارو ۵۵۲ دستگاه کامیون به وزن ۵۵۱ هزار و ۴۱ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، فوفل، چای سیاه، پارچه، گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه و چین ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعدا کامیون و وزن ۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۳ هزار و سه تن کالای گوگرد به صورت ترانشیپمنت ریلی به مقصد گمرک میرجاوه و ۲ هزار و ۳۴ تن برنج به مقصد گمرک باهنر و ۲۰۷ تن کیسه جامبو بگ به مقصد سایر گمرکات خارج شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا