ابلاغ سند آموزش‌های مهارتی در مدارس استثنایی/مناسب‌سازی بیش از ۱۲۰۰ مدرسه

به گزارش شهر پنج ، سیدجواد حسینی در همایش روز جهانی معلولان که در مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان گفت: آگاهی یافتن نسبت به مشکلات معلولان، تلاش در جهت مناسب سازی جامعه و رفع تبعیض از جمله اهداف این روز است.

وی افزود: از بیش از هفت میلیارد جمعیت دنیا، دست کم یک میلیارد نفر دچار انواعی از معلولیت ها هستند که ۸۰ درصد آنها در جوامع در حال توسعه زندگی می کنند. ۱۰۰ میلیون کودک در حهان دچار معلولیت هستند این در حالیست که هشت میلیون فرد دارای معلولیت در ایران ایرانی داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سندملی ما در این عرصه، قانون جامع حمایت از معلولان است که تصویب و ابلاغ شده گفت: بزرگترین مولفه جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار معلول است. چنین جامعه ای، جامعه‌ای برای همگان است و باید در اندیشه ساختن جامعه‌ای دوستدار انسان باشیم. معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی محسوب می‌شود نه مفهومی ماهوی و ذاتی. معلولیت یک مفهوم اجتماعی و محیطی است و باید یکی از جدی‌ترین نگاه‌های روزجهانی این باشد که این مفهوم و نگرش را اصلاح کند.

حسینی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای حق برخورداری از سلامت، فعالیت اجتماعی، تفریح، سفر، گذران اوقات مطلوب فراغت، حق اشتغال، کار و به ویژه حق آموزش و به مدرسه رفتن باید برای همه برابر بوده و برای تحقق این حقوق تدبیر و تلاش شود.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی از بدو تاسیی تا کنون پوشش تحصیلی را ۱۸ برابر افزایش داده است. یک هزار عنوان کتاب طراحی و مناسب سازی شده و بیش از ۱۰ هزار محتوای آموزش مجازی ساخته و عرضه شده است. توانمندسازی در حوزه زبان اشاره و خط بریل برای ۲۴ هزار معلم، اولیاء و مدیران در قالب برگزاری ۲۲۸ کارگاه انجام شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه همچنین موفق شدیم سرانه فضای آموزشی استثنایی را به ۱۱ متر مربع برسانیم اظهار کرد: بیش از ۱۲۰۰ مدرسه مناسب سازی شده اند و یکی از رویکردهای ما توسعه هرچه بیشتر آموزش های مهارتی است. ۱۱۰۳ مدرسه هنرستانی به هنرجویان در قالب ۳۶ رشته آموزش می‌دهند. فقط در دوسال ۹۹ و ۱۴۰۰، ۶۲ رشته هنرستانی توسعه یافته است و تلاش می‌کنیم با آموزش‌های همراه با تولید، هرچه بیشتر تولید مهارتی را به سمت تجاری سازی و برندسازی برده و تولیدات را در معرض دید عموم و فروش قرار دهیم.

وی همچنین اعلام کرد که به زودی سندجامع آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای آماده و ابلاغ خواهد شد. برای جامعه دوستدار انسان به تلاش و کوششی سخت نیازمندیم. ۷۰۰ همکار توانبخش ما خدمات توانخشی در مدارس ارائه می دهند. طرح توانبخشی برون مدرسه‌ای نیز ارتقاء یافته و بودجه آن به بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

حسینی افزود: طرح خدمات حمایتی در قالب ۱۹ قلم خدمت ۴۲ هزار دانش آموز را با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی پوشش داده است.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات بهنگام باید برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه باشد اظهار کرد: در همین راستا افزایش ۱۰۰ درصدی غربالگری را هدفگذاری کردیم و ۹۹ درصد نوآموزان دبستانی با ارائه خدمت بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی و همچنین ۱۶۹ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در سال جاری تحت پوشش سنجش رفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا