در اصفهان می‌شود زنده ماند، اما نمی‌توان زندگی کرد

ایرج حشمتی در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز (یکشنبه_۱۴ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان ملل طی مطالعاتی که انجام شده، مشکلات زیست محیطی ایران را در پنج بخش دسته بندی کرده که شامل آب، آلودگی هوا، تخریب خاک، مصرف بی‌رویه انرژی و انقراض تنوع زیستی است، اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل در استان اصفهان آب، آلودگی هوا و تخریب خاک است که تبعات آن را به عینه مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حرکت در مسیر توسعه پایدار، الزامات و شروطی دارد، گفت: در این راستا فعالیت‌ها باید جنبه‌ اقتصادی داشته باشد، منجر به تخریب محیط زیست نشود، برهم زننده نظم اجتماعی نباشد و حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند، در حالی که متأسفانه در استان اصفهان الزامات حرکت در مسیر توسعه پایدار رعایت نشده است.

استقرار ۷۰ درصد صنایع در ۶ درصد از مساحت استان

وی با اشاره به استقرار ۷۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد مساحت جغرافیایی یا شعاع ۵۰ کیلومتری، تصریح کرد: ۷۵ درصد جمعیت نیز در همین شعاع زندگی می‌کنند، همچنین در این مساحت، ۱۰۰ واحد تولید گچ، ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی فعالیت می‌کنند.

حشتمی افزود: از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهرک صنعتی، ۶ هزار هکتار در همین شعاع قرار دارد و ۸۰ درصد از صنایع در همین مساحت فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این آمارها نشان می‌دهد در محیطی اندک و کوچک، هم زیست می‌کنیم و هم اشتغال داریم، گفت: این آمار نشان دهنده توزیع نامتوازن صنایع در اصفهان است، در حالی که در برخی از شهرهای استان اصلا توسعه صنعتی نداریم و بیشتر بارگذاری صنایع در کلانشهر اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به منابع انسانی، بودجه و امکاناتی که در اختیار داریم نمی‌توانیم پایش مدون داشته باشیم، تصریح کرد: ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان وجود دارد که ۴۵۰ صنعت آن در شعاع ۵۰ کیلومتری و به عبارت دیگر ۶ درصد از مساحت استان است.

کارخانه‌های گچی که ۱۰۰ هزار تومان عوارض آلایندگی می‌دهند

حشمتی با بیان اینکه تمام صنایع آلاینده بر اساس قانون باید یک درصد از درآمد سالیانه خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند، تصریح کرد: آمار سال ۹۷ که از سازمان بازرسی دریافت کردیم ما را متحیر کرد. ما کارخانه‌های گچی داریم که ۱۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند و این به ضرر مردم است.

وی با بیان اینکه بخشی از مطالبات شهرداری‌ها باید محقق شود، اظهار کرد: عوارض آلایندگی از دانه درشت‌ها گرفته می‌شود، در حالی که واحدهای کوچک عوارض خود را طبق قانون پرداخت نمی‌کنند.

اصفهان رکوددار مصرف گازوییل در کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به تردد یک میلیون انواع خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان اشاره و اظهار کرد: اصفهان رکورددار مصرف گازوییل در کشور است و همه اینها عوارض آلایندگی را تشدید می‌کند.

وی ایجاد ۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز را از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوا برشمرد و افزود: بخشی از این مجموعه کارگاهی را محیط زیست برای سازماندهی صنوف به شهرداری‌ها واگذار کرده است، اما تغییر خودخوانده و غیرمجاز سبب ایجاد مشکلاتی شده است. به عنوان مثال، ما زمین‌هایی را در خمینی‌شهر واگذار کردیم تا صنوف مزاحم به آنجا منتقل شوند، اما تمام این مساحت، به سنگ‌بری تبدیل شده و آلودگی‌های ناشی از سنگ را به اصفهان تحمیل می‌کند. نامه‌ای به سازمان بازرسی نوشتیم تا بررسی شود کدام دستگاه در این میان ترک فعل کرده است.

نسخه واحد مصرف مازوت برای اصفهانِ آلوده

حشتمی استفاده از سوخت دوم یا مازوت را از دیگر دلایل آلودگی هوا در اصفهان دانست، گفت: میزان بارندگی در استان اصفهان ۷۲ میلیمتر، در کرج ۳۸۲ و تهران ۳۱۷ میلیمتر است. در این میان وقتی می‌خواهند نسخه مازوت را مطرح کنند می‌گویند همه کلانشهرها باید بسوزانند. در وزارت نیرو می‌گویند اصفهان تافته جدا بافته است، می‌گویند چرا اصفهانی‌ها پلمب‌ها را باز نمی‌کنند، مگر خون آنها از مردم تهران و کرج رنگین‌تر است؟

در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم

وی توضیح داد: اینجا نکته‌ای وجود دارد که پیرامون آن آگاهی رسانی نکرده‌ایم و توضیح نداده‌ایم که سهم ما از صنایع استراتژیک کشور چقدر است، اگر اصفهان بخواهد طبق قانون با این صنایع برخورد کند تولید کشور با مشکل مواجه می‌شود، نگفته‌ایم که میزان آلودگی در استان اصفهان به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست، شاید هم گفته‌ایم صدای ما نرسیده است. باید بگوییم که در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم، بنابراین تصور می‌کنند اصفهانی‌ها زیاده‌خواه هستند.

در این شهر می‌شود زنده ماند، اما نمی‌توان زندگی کرد

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه روزهای آلوده در هشت ماهه امسال ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته، تصریح کرد: هم اقلیم در این میان تاثیرگذار است و هم اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا مناسب و اثرگذار نبوده است. همیشه به مسئولان می‌گویم آیا می‌خواهید مردم در اصفهان زنده بمانند یا در این شهر زندگی کنند؟! اگر پاسخ این است که مردم زنده بمانند، بله امکان دارد، اما در این شهر نمی‌توان زندگی کرد. ترک فعل دستگاه‌ها باید بررسی شود، چون حقوق شهروندی و نسل‌های آتی در این استان پایمال شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ اصفهان ۱۰۲ روز هوای آلوده داشته است، خاطرنشان کرد: در حالی که این آمار با تعداد روزهای هوای آلوده در تهران، مشهد و تبریز قابل مقایسه نیست، بنابراین بر خلاف صحبت‌هایی که مطرح می‌شود باز شدن پلمب مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نمی‌تواند موثر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا