اقدام صندوق نوآوری برای توسعه همکاری فناورانه با اقلیم کردستان

به گزارش شهر پنج مرضیه شاوردی در بیست و سومین سلسله رویداد یکشنبه‌های صادراتی با رویکرد پذیرش هیات تجاری و فناوری اقلیم کردستان با بیان اینکه نوآوری کشورها بر اساس شاخص نوآوری جهانی است، افزود: بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان مالکیت فکری، ایران در رده بندی نوآوری رتبه ۶۰ دنیا را کسب کرد و در میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا رتبه دوم را کسب کرده است.

وی دلیل کسب رتبه شصتم ایران در شاخص نوآوری را وجود نهادهای مختلف در نظام نوآوری کشور دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها یکی از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور هستند که در حال حاضر تعداد هزار دانشگاه وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر و دانش آموخته را بر عهده دارند.

شاوردی، پارک های علم و فناوری را از دیگر نهادهای موجود در توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری در ایران عنوان کرد و یادآور شد: پارک های علم و فناوری نهادهایی هستند که امکان توسعه فناوری‌های پیشرفته را در کشور فراهم کرده‌اند و ۴۵ پارک علم و فناوری و ۱۹۰ مرکز رشد در ایران فعال هستند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق را از دیگر نهادهای اکوسیستم نوآوری ایران عنوان کرد و گفت: در این صندوق از سال ۲۰۲۱ تاکنون مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار برای تامین مالی ۲۵۰۰ طرح فناورانه تصویب شده است.

وی شرکت‌هایی را که می‌توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند، شرکت‌های دانش بنیان دانست و از آنها به عنوان هسته اصلی اکوسیستم نوآوری ایران یاد کرد و افزود: تاکنون ۶ هزار و ۴۳۸ شرکت دانش‌بنیان در ایران فعال شدند. بیشترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۱۵۳۶ شرکت است و پس از آن در حوزه ماشین‌های پیشرفته با ۱۴۱۹ شرکت، حوزه الکترونیک و فوتونیک با ۱۳۵۶ شرکت قرار دارند. حوزه صنایع خلاق کمترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان با ۱۱ شرکت را دارد.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری، این صندوق را نهاد تامین مالی توصیف کرد که به صورت هیات امنایی با ریاست رییس جمهور اداره می‌شود، گفت: خدمات این صندوق در چهار دسته است که در بخش توانمندسازی به منظور توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی چون برگزاری نمایشگاه‌ها، حمایت از شرکت‌ها برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و حمایت از شرکت‌ها برای دریافت استانداردهای صادراتی اعطا خواهد شد.

وی یادآور شد: به منظور ورود محصولات دانش‌بنیان ایرانی به اقلیم کردستان عراق نمایشگاه دائمی در شهرهای کردستان عراق، سلیمانیه و بغداد راه‌اندازی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا