اراده‌هایی اجازه نمی‌دهند شفافیت محقق شود

به گزارش شهر پنج، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در همایش «بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد» با گرامیداشت روز جهانی دانشجو گفت: به نظر می‌رسد در یک ارزیابی، کمیسیون اصل ۹۰ به اعتقاد بنده جزو نهادهای کمتر شناخته شده برای مردم و نخبگان است. در گستره صلاحیت، کمیسیون اصل ۹۰ مطابق با اصل ۹۰ قانون اساسی، گستره وسیعی دارد و از شکایت از قوای سه‌گانه تا شکایت از قاضی و دهیار را می‌توان در این کمیسیون مطرح کرد.

وی افزود: علی رغم این گستره صلاحیت، ساختار کمیسیون گسترده نیست و دور از دسترس مردم واقع شده است. ابزارهایی که در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ است گسترده است و قوه قضاییه می‌تواند به صرف عدم پاسخ به مکاتبه این کمیسیون فرد یا نهاد را محکوم کند.

شجاعی بیان کرد: کمیسیون می‌تواند هیات‌های بازرسی به تمام دستگاه‌ها صادر کند، موضوعی که در گذشته به خوبی به آن پرداخته نشده است و همین الان هیئت بازرسی ما به دلیل موضوع آب در وزارت نیرو مستقر شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: باتوجه به ساختار محدودی که الان داریم در پی گسترش ساختار نیستیم و به دنبال نقطه‌زنی هستیم تا به صورت نقطه‌ای در سازمان‌های مختلف به دنبال فساد بگردیم و با آن مبارزه کنیم. من به رئیس جمهور هم گفتم اگر مدیران شما به بوی فساد حساس باشند، می‌توان با فساد مبارزه کرد و ما اگر نتوانیم زمینه‌ها و بسترهای فساد را شناسایی کنیم باید فاتحه مبارزه با فساد را در کشور بخوانیم.

وی با بیان این‌که یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفافیت است تصریح کرد: اراده‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند شفافیت محقق شود به عنوان مثال اراده‌های قوی وجود دارد که سامانه‌های گمرک تکمیل نشود و باید کمیسیون در این زمینه سفت و سخت بایستد.

شجاعی در پایان گفت: موضوع دیگر، انحصار و رانت است و هرجا انحصار وجود دارد فساد ایجاد می‌شود. موارد و زمینه‌هایش زیاد است اما فرض کنید ظرفیت آزمون پزشکی که کمیسیون به آن ورود کرد از همین قبیل است و موضوع دیگر که روی آن تمرکز کردیم، تعارض منافع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا