برنامه‌ریزی اجرای 530 پروژه برای رفع تنش آبی در سیستان و بلوچستان

به گزارش شهر پنج – علیرضا قاسمی بیان کرد: در سال 1400 ازمحل اعتبارات مختلف استانی و ملی مبلغی معادل 2130 میلیارد تومان در قالب 530 طرح و پروژه به شرکت آب وفاضلاب استان سیستان وبلوچستان ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه جهش خوبی در بخش اعتبارات صورت گرفته و تقریبا رشد 167 درصدی را شاهد بودیم عنوان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات بخشی از تنش آبی در استان رفع و طرح های نیمه تمام تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: این طرح ها عمدتاً به منظور آبرسانی، رفع تنش آبی ، اصلاح و توسعه شبکه های آب و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در سطح شهرها و روستاهای استان برنامه‌ریزی شده که در بیشتر نقاط عملیات اجرای آنها آغاز و یا در حال برنامه ریزی برای شروع می باشد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، به طرح های مهم و شاخص استان در حوزه آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: 5 طرح آبرسانی به شهرها از جمله طرح آبرسانی به چابهار، کنارک از سد زیردان، طرح آبرسانی جهت جبران بخشی از کمبود آب شرب زاهدان از حرمک ، آبرسانی به خاش از کارواندر، آبرسانی به نوک آباد و دهپابید و تکمیل آبرسانی به شهرهای سیستان است که بر اساس برآورد سال 1400، جهت تکمیل به 1700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: طرح های آبرسانی به روستاهای سطح استان نیز شامل 15 مجتمع آبرسانی بزرگ و بیش از 250 طرح آبرسانی روستایی ، 20 طرح تأمین آب روستایی و 50 طرح اصلاح و توسعه شبکه های آب آشامیدنی می باشد که جهت تکمیل این طرح ها نیز به 5000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اقلیم پایه این استان گرم و خشک است و خشکسالی های متوالی چند دهه سیستان و بلوچستان را با بحران آب مواجه کرده است که علاوه بر تأثیری که در کمیت و کیفیت آب بر جای گذاشته است، یکی دیگر از پیامدهای آن کاهش منابع آبی در سطح استان بوده است.

وی ادامه داد در استانی مثل سیستان و بلوچستان که با چالش های بسیاری از جمله فقر منابع آبی مواجه است اهمیت اجرا و توسعه طرح‌های فاضلاب به عنوان یک منبع پایدار آب از اهمیت بالایی برخوردار بوده است اما متأسفانه در این بخش عقب ماندگی‌هایی وجود دارد.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر 5 طرح فاضلاب در سطح شهرهای زاهدان، زابل، زهک، چابهار و کنارک در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد افزود: هم اکنون این طرح ها در بخش های مختلف فعال است و جهت تکمیل مجموعاً به 2200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پیش بینی می گردد در صورت تخصیص کامل اعتبارات ابلاغ شده سال جاری، در سطح شهرها و روستاهای استان بیش از 100 حلقه چاه حفر و تجهیز و بالغ بر 1500 کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال آب و شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا گردد که با مجموع این اقدامات می توان امیدوار بود که بخشی از تنش آبی در سطح شهر و روستاهای استان کاهش یابد.

وی در خاتمه اضافه کرد: در مجموع با برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی می‌شود در سطح شهرهای استان بخشی از شبکه های توزیع، توسعه و اصلاح شده و بالغ بر 205 روستای جدید در سطح استان از محل اعتبارات ملی و استانی آبرسانی شوند و بیش از 350 روستا رفع تنش آبی گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا