ساختار سیاسی کشور امکان تشکیل «دولت سایه» را کم‌رنگ می‌کند

درباره موضوع تشکیل «دولت سایه» در کشور و پیشنهادهایی از سوی برخی در این باره، اظهار کرد: مبحث «دولت سایه» زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که ساختار احزاب در کشور جا افتاده باشد، به این معنا که یک حزب، تیمی را در موضوعات مختلف که برای اداره کشور مفید است، می‌چیند تا کار کارشناسی و تحلیلی انجام دهند و در ایام انتخابات نتایج این کار کارشناسی را به مردم ارائه می‌کنند تا شهروندان بتوانند تصمیم لازم را برای رأی دادن به حزب مورد نظر بگیرند.

وی افزود: فایده بعدی تشکیل دولت سایه این است که بتوانند با تحلیل شرایط سیاسی روز اقدامات لازمی که باید انجام شود را در قالب مصاحبه خبری و جلسات پیشنهادی به گروهی که در رأس کار قرار می‌گیرند و مسئولیت دارند، ارائه کنند.

عضو شورای مرکزی کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، گفت: اما این موضوع که در ساختار سیاسی کشور، چقدر امکان تشکیل «دولت سایه» باشد و به چه میزان می‌تواند اهداف ذکر شده را پیاده کند، محل ابهام است. شرط لازم این مهم، داشتن توانمندی‌های کارشناسی لازم در حوزه‌های مختلف و ارائه تحلیل است و اینکه بتوانند اهداف خود را در ساختار حکومتی کشور پیاده کنند.

حیدری تصریح کرد: ساختار سیاسی کشور اکنون به گونه‌ای نیست که احزاب افراد را معرفی کنند و این افراد بتوانند در رأس کار قرار بگیرند و مسئولیت‌ها را عهده‌دار شوند. ساختار مشارکت احزاب در قدرت به گونه‌ای نیست که اگر حزبی دولت سایه را تشکیل دهد بتوان از ظرفیت و فواید دولت سایه به نحو احسن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان موضوع دولت سایه محقق شده است، چراکه مشارکت احزاب در این کشورها پررنگ است، اما در ایران احزاب نقش پررنگی ندارند و شرایط به گونه‌ای نیست که این تشکل‌ها در مصدر امور قرار بگیرند به همین دلیل موضوع تشکیل «دولت سایه» به آسانی محقق نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا