رونمایی از ۴۱ فناوری در اولین روز نمایشگاه هفته پژوهش

دکتر پیمان صالحی در نشست خبری امروز که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای فناوری و فن بازار، افزود: این نمایشگاه از ۲۳ آذر ماه آغاز به کار می کند و تا روز ۲۶ آذر ماه ادامه دارد و دارای بخش‌های مختلفی است که یکی از آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار است.

وی نمایشگاه تستا (تقاضای فناوری) را از دیگر بخش های این نمایشگاه دانست که از سوی شورای عالی عتف برگزار می‌شود و اظهار کرد: نمایشگاه فناوری‌های نوپدید و آینده نگر از دیگر بخش‌های این نمایشگاه ملی هفته پژوهش و فناوری است که از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود.

صالحی ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه و ۳۲ پارک علم و فناوری حضور دارند.

معاون پژوهشی وزیر علوم از رونمایی از ۴۱ فناوری در این رویداد خبر داد و یادآور شد: این تعداد فناوری رونمایی شده دستاوردهای دانشگاه‌ها و موسسات علمی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

صالحی با تاکید بر اینکه نمایشگاه امسال به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، گفت: ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه و ۳۲ پارک به صورت حضوری و ۳۰ دانشگاه و ۱۶ پژوهشگاه و ۲۸ پارک فناوری به صورت مجازی در این رویداد مشارکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در بیست و دومین نمایشگاه فناوری و فن بازار ۳۱۳۲ فناوری به وزارت علوم معرفی شد، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه ۷۵ غرفه حضوری و ۸۲ غرفه مجازی برای مشارکت کنندگان در نظر گرفته شده است.

صالحی خاطر نشان کرد: در این دوره از نمایشگاه همچنین نشست‌های عقد تفاهم نامه میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان فناوری نیز برگزار و در روز پنج شنبه ۲۵ آذرماه نشست دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم برگزار خواهد شد. تقدیر از دانشمندان و فناوران فعال در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه از دیگر برنامه های این نشست است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از دانشمندان و فناوران برتر در روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر، یادآور شد: ۴۰۰ نفر از دانشمندان در دو بخش فناوری و پژوهش به ما معرفی شدند که پس از داوری و ارزیابی تعدادی از آنها انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

رویکرد وزارت علوم در تعامل با معاونت علمی

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود رویکرد جدید وزارت علوم در حوزه توسعه فناوری را تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و اظهار کرد: با توجه به برنامه‌هایی که از سوی وزیر پیشنهادی رییس جمهور به مجلس ارائه شد، در بخش معاونت پژوهشی وزارت علوم علاوه بر معاونت پژوهشی، معاونت نوآوری و فناوری نیز به آن اضافه شده بود تا از این طریق بتوان با تمرکز بیشتری در این دو حوزه ماموریت‌هایی را اجرایی کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تعامل وزارت علوم با معاونت علمی را زمینه‌ساز نهایی شدن طرح‌های پژوهشی و ورود آنها به بازار نوآوری عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های قبل فعالیت‌های خوبی در حوزه تحقیقات و فناوری انجام شده و اکنون زمان آن رسیده است که به حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی توجه بیشتری صورت گیرد و در این مسیر تلاش می‌شود تا سهم و اثربخشی این حوزه‌ها در جامعه بین‌المللی ارتقا یابد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، اضافه کرد: در زمانی آرزوی ما آن بود که اعضای هیات علمی یک مقاله در یکی از ژورنال‌های بین المللی منتشر کنند، ولی اکنون به جایگاهی رسیدیم که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۷۲ هزار مقاله از دانشمندان ایرانی در پایگاه اسکوپوس نمایه‌سازی شده و اکنون انتظار بهبود جایگاه علمی ایران در جامعه بین المللی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای این جایگاه نمایه سازی نشریات علمی –پژوهشی کشور می‌تواند مؤثر باشد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴۰۰ مجله علمی-پژوهشی در کشور به چاپ می‌رسد و باید از طریق نمایه‌سازی بین‌المللی سطح کمی و کیفی آنها را ارتقا دهیم.

هدفمندسازی رساله‌های دانشگاهی

صالحی با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در تولید علم جهان، گفت: قطعا هیچ کدام از اقداماتی که در وزارت علوم اجرایی می‌شود، نافع اقدامات انجام شده در گذشته نیست؛ بلکه در راستای تقویت جایگاه علمی کشور است.

وی هدفمندسازی رساله‌های دانشگاهی را از رویکردهای اصلی وزارت علوم نام برد و یادآور شد: کسب جایگاه پانزدهم در تولید علم جایگاه رفیعی است، ولی باید اقداماتی صورت گیرد که تحقیقات به حوزه نیازهای کشور وارد شود.

صالحی یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در حوزه تحقیقاتی بنیادی و کاربردی در دانشگاه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به توسعه این تحقیقات کمک کند و در این راستا باید بخش خصوصی اطمینان داشته باشد که با سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها، دست خالی برنخواهد برگشت.

دیپلماسی علمی

معاون پژوهشی وزیر علوم، با اشاره به تجریبات جهان در جنگ سرد میان امریکا و شوروی، خاطر نشان کرد: در این دوره دو زمینه “ارتباطات علمی دانشمندان” و “ارتباطات ورزشی”هیچ گاه قطع نشد و این امر نشان می‌دهد که دانشمندان و ورزشکاران در سخت‌ترین شرایط سفیران کشورها بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دانشمندان و ورزشکاران سفیران جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی هستند، یادآور شد: ما باید از ظرفیت‌های دانشمندان کشور استفاده کنیم؛ چرا که آنها می‌توانند ما را در دیپلماسی علمی یاری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا