کاهش وابستگی به باستان‌شناسان خارجی از اولویت‌های کاوش در شهر سوخته

دکترسید منصور سیدسجادی در حاشیه برگزاری سومین همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق کشور در گفت وگو با شهر پنج ، افزود: در سال 1375 در پایگاه شهرسوخته هیچ چیزی وجود نداشت اما اکنون یکی از بهترین موزه های محلی و سایت موزه در منطقه سیستان به شمار می آید و این افتخار برای ماست که این گروه جوان ایرانی توانست شهرسوخته را به ثبت جهانی برساند در حالی که در جای شاخصی مثل شهرشوش 158 سال است که توسط باستان شناسان حفاری می شود اما شهرسوخته در16 فصل مورد حفاری قرار گرفته است که ما توانستیم این تمدن را در سطحی که از طرف نهادهای بین المللی پذیرفته شود، بشناسانیم و گوشه ای بسیار کوچک از فرهنگ و تمدن سیستان را به جهانیان ارائه کنیم.

وی ادامه داد: تمامی کارهایی که در شهرسوخته صورت گرفته حاصل زحماتی بوده که توسط کاوشگران ایرانی انجام شده و از همه اینها مهمتر ایجاد شغلی بوده که برای عزیزانی که درفصول مختلف باستان شناسی با ما همکاری می کردند شده است، مامشتاق بودیم تا یک پیوندی بین جامعه باستانی و جامعه زنده برقرار بشود بدین معنا که وقتی کارگرانی که با ما همکاری می کنند شغل دائمی در این زمینه بدست می آورند و زندگی آرامی را سپری کنند.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته و دهانه غلامان سیستان افزود: یکی از مهمترین مباحثی که برای من بسیار حائز اهمیت است انتشار نتایج بدست آمده از کاوشهای باستان شناسی است، ما حق نداریم اطلاعاتی را که بدست می آوریم زندانی کرده و در بایگانی ها بگذاریم سعی ما براین است که همیشه اطلاعاتی که در نتیجه کاوشهای صورت گرفته و بدست می آید را منتشر کنیم چراکه اطلاعات هرچه بیشتر در اختیار عموم قراربگیرد بهتر پیش خواهیم رفت.

دکتر سیدمنصور سیدسجادی اضافه کرد: ما در استفاده از همکاران غیرایرانی، در نوع همکاری با آنها بسیار محتاط هستیم ما باستان شناس خوب بسیار زیاد داریم پس بنابراین ما به باستان شناس خارجی مطلقاً نیازی نداریم اما متاسفانه به محققان میان رشته ای غیرایرانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: ماقبلاً هم از ریاست وقت دانشگاه زابل خواستیم تا مطالعات میان رشته ای از جمله مطالعات گیاه باستان شناسی، مطالعات انسان شناسی، مطالعات ژئوفیزیکی و… در اینجا آغازبکارکند، در حال حاضر در هرکدام از این رشته ها دو یاسه نفر داریم در حالیکه کشور ما بسیار پهناور است و بصورت غیر رسمی حدود 500 هزار مکان مثل شهرسوخته در کشور داریم و وجود دو یا سه نفر در میان رشته ها اصلا جوابگوی این وسعت نیست.

وی از رئیس دانشگاه زابل خواست به منظور کاهش وابستگی به باستانشناسان خارجی، توجه ویژه ای در بحث مطالعات میان رشته ای صورت پدیرد تا در این زمینه خودکفا باشیم.

سرپرست تیم کاوش شهرسوخته و دهانه غلامان سیستان گفت: باستان شناسان غیر ایرانی در کشور زحمات زیادی کشیده اند بخصوص موسسه ایزمنو اما به همکاران ایرانی ما هم باید توجه بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

دکتر سیدسجادی ضمن ابراز گلایمندی از برخی رسانه های استانی که به محض برخورد با وی از کاوشگران خارجی سئوال می کنند، گفت: آیا شد وقتی من را دیدید بپرسید آیا کاوشگر سیستانی در اینجا دارید یا خیر؟

وی در ادامه با قدردانی از باستان شناسان دانشگاه سالنتو ایتالیا به منظور عمل به تعهدات براساس تفاهم نامه 5 ساله صورت گرفته، افزود: برخی از باستان شناسان خارجی هم هستند که حرف میزنند ولی عملی در کارشان نیست.

وی اضافه کرد: ما مطالعات میان رشته ای مان را مدیون همکاری باستان شناسان خارجی هستیم، ما مخالف همکاری با باستان شناسان خارجی نیستیم اما اعتقادما براین است که در این بهره وری نباید ما باستان شناس نیابتی باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا