توسعه سیستان و بلوچستان از زابل تا چابهار اولویت دولت

به گزارش شهر پنج- محسن رضایی در بازدید از مجتمع پتروشیمی نگین مکُران منطقه آزاد چابهار در جمع خبرنگاران افزود: در ادامه سفر آیت‌الله رئیسی برای پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور و هم برای بررسی برنامه‌هایی که طی چهار ساله دولت داریم به چابهار آمده‌ایم.

محسن رضایی با بیان اینکه چابهار، نخستین دروازه ورود به ایران و پایتخت دریایی کشور به شمار می‌رود بیان داشت: متاسفانه قبل از انقلاب، به دلیل سیاست‌های استعماری که وجود داشت تا منطقه چابهار به مرکز کشور وصل نشود و کریدور شمال به جنوب ایجاد نشود، هیچگاه نگذاشتند که این منطقه توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هم به دلیل تحمیل جنگ و تحریم‌ها فرصت نشد تا از این کریدور و این دروازه توسعه اقتصادی ایران استفاده کنیم.

رضایی گفت: یکی از چهارده پروژه‌ای که درحال تصویب آن‌ها هستیم، در همین منطقه چابهار خواهد بود و در این سفر بررسی خواهیم کرد که ببینیم این مگاپروژه در چه نقطه‌ای و در چه ماهیتی اجرایی شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه زیرساخت‌های بسیار خوبی در چابهار ایجاد شده است گفت: جای امیدواری است که بتوانیم یکی از پروژه‌های بزرگ کشور را در همین منطقه عملیاتی کنیم. لوله گازی که از منطقه سیستان و بلوچستان آمده است و قرار بود که به عنوان پروژه صلح عبور کند، خود یک منبع بزرگی برای توسعه چابهار و سواحل مکُران به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: انتظار ما از منطقه آزاد و مجموعه پتروشیمی این است که یک مجموعه همراه با صنایع پایین‌دستی و با استفاده از آخرین‌فناوری‌ها و خصوصا تجاربی که در صنعت پتروشیمی کشور داریم ایجاد شود و دولت از این موضوع به صورت جدی حمایت خواهد کرد و مصمم هستیم که کارها با سرعت بیشتری انجام شود تا در همین دولت شاهد پیشرفت این منطقه باشیم تا بتوانیم از تولیدات این خطه برای مصارف داخلی، صادرات و صنایع پایین‌دستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تجارت ما با کشور پاکستان، پایین است گفت: این میزان را با فعالیت‌های دریایی افزایش می‌دهیم و درخصوص اقیانوس هند نیز باید بگوییم که رابطه مشترکی با ایران، پاکستان، هند و عمان دارد.

معاون رییس جمهور بیان داشت: شورای همکاری اقیانوس هند را فعال‌تر خواهیم کرد و درواقع اقیانوس هند در این دوران می‌تواند یکی از کانون‌های تمدنی بزرگ جهان شود.

وی تصریح کرد: با اقزایش تولید و برداشتن تحریم‌های داخلی و مذاکراتی که در سطح بین‌الملل انجام می‌شود وضعیت ارزش پول ملی، ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد و نرخ ارز هم در سال‌های آینده به صورت بهتری مدیریت خواهد شد.

“محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور” و “سعید محمد مشاور ریس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد” امروز پنجشنبه با استقبال حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان استاندار، فرمانداران و جمعی از مدیران، نخبگان و معتمدان وارد شهرستان چابهار شدند.

همچنین بازدید از چند واحد تولیدی و اقتصادی، اسکله بندر شهید بهشتی چابهار، حاشیه‌نشینی و بیمارستان چابهار، اسکله صیادی بریس و مجموعه پرورش میگوی گواتر شهرستان دشتیاری ازجمله برنامه‌های معاون اقتصادی و مشاور رییس جمهور در سفر به چابهار و شهرستان‌های حوزه سواحل مکُران است.

معاون اقتصادی رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد همچنین در نشست کارگروه اقتصادی منطقه آزاد چابهار شرکت خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا