تالاب هامون موضوع نشست کمیته راهبری پروژه سیستان

به گزارش شهر پنج- وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: اولین نشست کمیته راهبری پروژه سیستان با حضور نمایندگان برنامه توسعه ملل متحد ،اتحادیه اروپا،استانداری سیستان وبلوچستان و نمایندگان دستگاههای مرتبط در محل سالن جلسات سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: نشست تخصصی کمیته راهبری ملی پروژه سیستان با موضوع تالاب هامون و ارایه گزارش عملکرد پروژه در سال 2021 وبرنامه کاری سال 2022و استراتژی پیش رو ارایه شد.

پورمردان تصریح کرد: در محدوده تالاب های بین المللی هامون پس از مطالعات علمی و بررسی های میدانی و شناسایی کانون های بحرانی گردوغبار، طرح های عمرانی با رویکردکاهش فشار بر تالاب در دستور کار قرار گرفت که از جمله می توان به برنامه گسترده قُرق در محدوده تالاب هامون بمنظور احیای پوشش گیاهی و کاهش گردوغبار، نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: برخی از کانون های گردوغبار در محدوده تالاب بین المللی هامون خارج از دسترس است و برای بهبود و احیای این ذخیرگاه زیست کره می توان از ظرفیت های بین المللی در کنار برنامه معیشت جایگزین، در راستای کاهش گردوغبار بهره برد.

وی ادامه داد: اقدامات اداره کل از جمله قُرق با هدف کم شدن فشار بر تالاب هامون و احیای پوشش گیاهی باعث کنترل بحران گردوغبار در منطقه می شود، و راهکارهای جایگزین برای تأمین معیشت مردم منطقه با اقداماتی همچون تعاملات اقتصادی، استفاده از انرژی های پاک و ایده های نوآورانه بسیار مؤثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به معرفی تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره و حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در جلسه و با وجود اینکه بسیاری از کانون های گردوغبار در بستر هامون صابوری در افغانستان و پاکستان و عدم دسترسی به آن مناطق، نیاز به اقدام بین المللی با محوریت یک مرجع بین المللی مثل اتحادیه اروپا جهت کنترل کانون های گردوغبار در کنار پروژه معیشت جایگزین، می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا