ماجرای درخواست وزارت صمت برای اعطای تسهیلات به یک واحد لوازم خانگی

به گزارش شهر پنج ، اخیرا سید مهدی نیازی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در نامه‌ای خطاب به مهدی طالبی- دبیر کل بانک مرکزی – با اشاره به تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های زیر مجموعه گروه انتخاب از شبکه بانکی و محدودیت‌های مقررات نظام بانکی در خصوص ذینفع واحد، گفته که در این شرایط امکان دریافت تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز توسط این گروه صنعتی وجود ندارد و خواستار مستثنی شدن آن و شرکت‌های زیر مجموعه اش و همچنین سایر بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی، در صورت درخواست آن‌ها و تایید معاونت تخصصی در وزارت صمت از محدودیت ذی‌نفع واحد شده است.

این نامه به همراه پیوستی برای تعیین مبلغ تسهیلات منتشر شده بود که بعدا از سوی وزارت صمت تکذیب شد.

اما نامه یاد شده انتقاداتی به همراه داشت و عده‌ای آن را به مثابه تخصیص رانت به یک واحد تولیدی دانسته بودند. اما این همه ماجرا نیست چون منتقدان اکثرا بندی که در آن به امکان درخواست تسهیلات و مستثنی شدن از محدودیت ذی‌نفع واحد برای تمام واحدهای تولیدی وجود دارد، اشاره‌ای نکرده‌اند.

البته برای بررسی این نامه باید اهمیت صنعت لوازم خانگی را نیز در نظر گرفت. چراکه از طرفی واردات لوازم خانگی بیش از سه سال است که ممنوع شده و به نظر می‌رسد فعلا هم این ممنوعیت ادامه دارد؛ بنابراین تامین این بازار از سوی تامین کنندگان داخلی اهمیت ویژه‌ای دارد. از طرف دیگر این صنعت از جمله صنایع پیشران و اشتغالزا است که می‌تواند مورد توجه دولت‌ها باشد.

به نظر می‌رسد علت اصلی نقد این نامه جدال بین واردکنندگان و تولیدکنندگان باشد. هرچند نباید این نکته را نادیده گرفت که همین واحد صنعتی برای بخشی از محصولات خود از برند کره‌ای که استفاده می‌کند که انتقاداتی به دنبال داشته است.

در این رابطه مهدی نیازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع اصلی این نامه مستثنی شدن واحدها از محدودیت ذی‌نفع واحد بوده و اصلا مبلغ دریافتی در آن مطرح نشده است؛ بنابراین این یک نامه عام است.
وی با بیان اینکه رفع موانع بانکی برای صنایع مختلف وظیفه وزارت صمت است و کار ویژه‌ای برای یک بنگاه خاص انجام نشده است افزود: همچنین به طور کلی شبکه بانکی صلاحیت تعیین میزان تسهیلات را دارد و این اقدام از سوی وزارت صمت انجام نمی‌شود. ما فقط به دنبال رفع موانع هستیم. البته همین درخواست مستثنی شدن از محدودیت ذی‌نفع واحد هم باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه متولی تولید مسئول رسیدگی به تخلفات نیست، گفت: معاونت طرح و برنامه باید به دنبال تولید، نوسازی و اشتغال باشد. نکته دیگر نیاز به تقویت صنعت لوازم خانگی به دلیل ممنوعیت واردات است. از حدود یک ماه پیش واردات مرزی لوازم خانگی هم ممنوع شده است؛ پس باید موانع تولید برداشته شود تا دغدغه تامین بازار لوازم خانگی نیز برطرف شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا