جبران ناترازی گاز در زمستان با افزایش ذخیره‌سازی

عباس علی‌آبادی امروز در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران و مخزن شوریجه با اشاره به اهمیت موضوع انرژی و تاثیر آن در اقتصاد کشور اظهار کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های بالا با مشکلاتی مواجه هستیم؛ البته در برخی حوزه‌ها عملکرد خوبی در این بخش داشته‌ایم اما از جهاتی نیز عملکرد انجام شده قابل نقد است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت مصرف گفت: متاسفانه در این بخش به اهمیت این کالای راهبردی توجه نشده است. منظور من تنها گاز نیست چرا که در برق نیز همین وضعیت را داریم و به دلیل آموزش‌های غلطی که داده شده، میزان مصرف افزایش یافته است، لذا در تلاش هستیم تا تامین را افزایش دهیم و امیدواریم که این ناترازی را جبران کنیم.

علی‌آبادی با اشاره به پروژه امروز اظهار کرد: این پروژه بسیار مهمی است و مپنا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی این پروژه را به نتیجه برساند. ذخیره‌سازی انرژی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر این‌که ذخیره‌سازی در صنعت برق یک ضرورت حتمی است، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۶ هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کرده‌ایم اما در حال حاضر مصرف کشور ۴۰ هزار مگاوات است؛ با این حال در تابستان با مشکلاتی مواجهیم که علت آن نیز ناترازی تولید و مصرف است و به همین دلیل مجبور می‌شویم که به سمت تولید نیروگاه برویم.

وی ادامه داد: در بخش گاز نیز نگرانی‌هایی برای تامین در زمستان وجود دارد لذا پروژه امروز بسیار با اهمیت بوده و ما موظف هستیم این نیاز را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم.

ظرفیت ذخیره‌سازی شوریجه به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسد

همچنین رضا نوشادی- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به برون‌سپاری طرح ذخیره‌سازی مخزن شوریجه اعلام کرد که ظرفیت این مخزن به روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی گفت: تولید گاز از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از ۷ میلیون مترمکعب در روز به روزانه ۸۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است تا جایی که بعضی تحلیلگران معتقدند نباید به بعضی شهرها و روستاها گازرسانی می‌کردیم، یعنی نقطه مورد انتقاد، پرکاری شرکت گاز ملی ایران و مدیریت مهندسی و توسعه گاز بوده است.

وی افزود: امروزه ۱۸۷۰ کیلومتر لوله‌هایی با سایز بزرگ هم‌زمان در شرکت مهندسی و توسعه گاز در دستور کار است؛ تعداد ایستگاه‌هایی که هم‌زمان در حال احداث است، دو رقمی شده و این یک رکورد است، بنابراین امروز صنعت گاز کشور یک قله قابل احترام و در دورانی پر تکاپو قرار دارد و صعود به قله‌های پرمهابت دیگر را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران امروز با این قرارداد برای نخستین‌ بار مدیریت مخزن را در یکپارچگی زنجیره ارزش به‌عهده گرفته و فراتر از این و فراتر از همه اقدام‌هایی که تاکنون در کشور انجام شده است، این مدیریت مخزن را از طریق یک قرارداد برون‌سپاری انجام می‌دهد؛ موضوعی که در کشور ما برای سال‌ها جزو خطوط قرمز بوده است.

نوشادی ادامه داد: قرار است میدان شوریجه که ظرفیت ذخیره‌سازی کنونی‌اش ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز ارتقا یابد و از ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی به ۴.۵ میلیارد مترمکعب برسد، اما حاصل کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران محدود به همین نیست و بسیار فراتر است، ان‌شاءالله ما به‌زودی میدان سراجه قم را هم واگذار خواهیم کرد، همچنین برای نخستین‌بار در شرکت ملی گاز ایران توسعه میدان‌های گازی مانند میدان مختار، بانکول، قزل‌تپه و… انجام می‌شود. هم‌اکنون روند مطالعاتی آنها در حال انجام است و چاه‌های ارزیابی‌شان و بعضی‌ها طرح توسعه‌شان نوشته می‌شود.

وی تأکید کرد: همچنین دو کار بسیار نادر که جزو آرزوهای بحث ذخیره‌سازی گاز در کشور بوده انجام خواهد شد که عملیات مخزنی بسیار نادر است و تاکنون در کشور نداشتیم و آن ذخیره‌سازی گاز در گنبد نمکی کاشان است؛ همکاران من در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌زودی عملیات اجرایی این دو میدان را با قراردادهایی آغاز می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا