معاون محیط‌زیست: هشت کانون طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش شناسایی شد

حسن اکبری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان در گفت و گو با شهر پنج، ابراز داشت: ۴۰۰ لاشه پستاندار بزرگ‌جثه مانند کل و بز در این هشت کانون بیماری نشخوارکنندگان کوچک کشف شد.

وی ادامه داد: به طور قطع شمار تلفات حیات وحش به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیش از این است، چرا که زیستگاه جانورانی مانند کل و بز در ارتفاعات و مناطق سخت‌عبور است که ممکن است از چشم دور مانده باشد.

وی بیان کرد: درمان جانوران حیات وحش درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تقریبا غیرممکن است، زیرا دسترسی به آنها دشوار است و معدوم‌سازی لاشه‌های آلوده و ضدعفونی آبشخورها تنها اقدام در کنترل بیماری در بین حیات وحش محسوب می‌شود.

اکبری تصریح کرد: تنها راه انتقال و عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دام اهلی است و برای جلوگیری و پیشگیری از آلودگی حیات وحش به این بیماری باید واکسیناسیون دام اهلی بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی یادآور شد: کارشناسان دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام اهلی همراهی و تلاش خوبی دارند، اما جابه جایی دام سبک از منطقه‌ای به منطقه دیگر و فقدان واکسیناسیون عامل آلودگی زیستگاه حیات وحش است.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

اکبری یادآور شد: وجود ترشحات و تراوش های عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس ها به مدت طولانی نمی تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

به گزارش ایرنا، همه گیری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا (PPR) با کنترل جابه جایی حیوانات، دفن صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است و به عبارتی موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۶۳۳ هزار راس دام سبک در استان سمنان وجود دارد و اکنون دام سبک استان با پوشش ۹۸ درصدی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شدند.

زادآوری گورخر ایرانی در پارک ملی کویر نشان از پیوند گونه با زیستگاه است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زادآوری گورخرهای انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار نشان از موفقیت در اجرای طرح و سازگاری گونه با زیستگاه جدید است.

به گزارش ایرنا، اکنون با تلاش متخصصان و زادآوری موفق گورخرها، ۱۰ گورخر ماده و پنج گورخر نر در پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: گورخر ایرانی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه های شاخص و ارزشمند حیات وحش استان سمنان است .

اکبری یادآور شد: اکنون تنها ۲ جمعیت کوچک از گورخرهای ایرانی یکی در استان سمنان و یکی در استان فارس وجود دارد و که حفظ و افزایش جمعیت این گونه‌ اهمیت زیادی دارد و استان سمنان در این زمینه موفق عمل کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سمنان به دلیل تنوع زیستی از استان‌های شاخص کشور محسوب می‌شود که بیش از ۳۰ درصد نوع گونه‌ای کشور را در خود جا داده است.

به گزارش ایرنا، نوزدهم مهر سال ۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که پنج راس به دلیل انتقال غیرایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند و بعد از آن چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز ۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، منتقل شد.

گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا