راه اندازی پنل‌های خورشیدی در مناطق روستایی/ حمایت ۵۰۰۰ خانوار در این طرح

حسین مدرس خیابانی در نشست امضای تفاهم‌نامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بررسی تسهیل امر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان با اشاره به اینکه پنج هزار خانوار با اجرای این طرح حمایت می‌شوند افزود: با اجرای یک پنل خورشیدی بر روی بام یک خانه یک خانوار روستایی که به دلیل خشکسالی، کشاورزی و دامپروری آن‌ها آسیب دیده و این خانواده ها مستمری بگیر شده‌اند، درآمد ثابتی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این استان ۱۰ درصد بالاتر از سایر استان‌هاست که این جذابیت خوبی برای سرمایه گذاری در منطقه خواهد بود.

استاندار گفت: یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های استان به دلیل اینکه در اطلس تابش خورشید و تونل باد قرار دارد اجرا و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و نیروگاه‌های بادی است که پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه منعقد شده ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود افزود: در استان چند اولویت برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که از جمله آن خرید تضمینی برق تولیدی ۱۰ درصد بالاتر در مقایسه با سایر استان‌هاست که این موضوع در نشست امروز در قالب تفاهم‌نامه با معاون وزیر نیرو منعقد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: جذابیت دوم برای سرمایه‌گذاران این است که به دلیل قابلیت صادراتی استان و همجواری با پاکستان و افغانستان این موضوع در تفاهم‌نامه منعقد شد که سرمایه‌گذاران در این حوزه به غیر از دوره پیک و فصل پرمصرف سال برق تولیدی را صادر کنند و این قابلیت صادرات نیز مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران در این زمینه است.

وی بیان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه احداث پنل از طریق اعتباراتی که UNDP در زمینه احیای تالاب هامون گذاشته شده و همچنین تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد اجرا خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مقرر شده در سال اول و قبل از پیک ۱۴۰۱ حداقل ۲۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر خورشیدی در استان تولید شود که البته تعهد وزارت نیرو در این زمینه تولید۵۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه خورشیدی تا سال ۱۴۰۱ است.

وی تصریح کرد :یکی از اقدامات مثبتی که سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این زمینه انجام داده این است که تمام مناطقی که قابلیت احداث نیروگاه خورشیدی و بادی دارند مشخص و آماده سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و کارخانه‌های تولید برق شده است.

مدرس خیابانی خاطر نشان کرد: ما به شدت نگران قطعی برق در تابستان ۱۴۰۱ هستیم چرا که تولید برق نیروگاه‌های برق آبی ما به دلیل خشکسالی‌ها کم شده و برق مصرفی هم به دلیل افزایش تعداد مشترکین خانوار اضافه شده که اگر بتوانیم از این قابلیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان استفاده کنیم با قطعی کمتری در تابستان روبه رو خواهیم شد.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو در این نشست به خرید برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر بالاتر از نرخ کشوری اشاره کرد که می‌تواند نقطه آغازی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه باشد.

علیرضا پرنده مطلق مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به رشد استان در همه بخش‌ها کمک خواهد کرد، مشارکت همه مسوولان و دستگاه‌های اجرایی استان جهت ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران را خواستار شد.

طی این نشست تفاهم‌نامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) امضا شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا