افزایش نرخ ثبت‌نام هنرستانی‌ها/جذب استادکاران در هنرستانها

مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با شهر پنج ، با بیان اینکه طی سنوات اخیر چند اتفاق خوب در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی رخ داده است که از جمله آنها می‌توان به افزایش مدارس و هنرستان‌های وابسته اشاره کرد که در برخی دستگاه‌ها پنج برابر شده است اظهار کرد: به عنوان مثال وزارت جهادکشاورزی طی چندسال اخیر هشت مدرسه داشت که اکنون به ۴۰ مورد رسیده است. یا هنرستان‌های وابسته به وزارت ارشاد از ۳۳ به ۴۹ رسیده است. وزارت راه و شهرسازی نیز مدرسه‌ای نداشت که امسال شش رشته محل جدید در این بخش ایجاد کرده‌ایم.

وی از افزایش نرخ ثبت نام دانش‌آموزان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خبر داد و گفت: آمار ثبت‌نام‌ها در این شاخه نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرده و بیش از ۶۵ هزار هنرجوی جدید به آمار قبلی افزوده شده است.

آذرکیش افزود: افزایش نرخ ثبت‌نام‌ها، حاکی از اقبال خانواده‌ها به سمت رشته‌های فنی و مهارتی است. شیوع کرونا آموزش‌های مهارتی را در دنیا به شدت متاثر کرده و همه پیش‌بینی‌ها حاکی از ریزش آمار دانش‌آموزان در این بخش بود، اما نه تنها ریزش آمار نداشتیم بلکه شاهد رشد و جهش خوبی بودیم و سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در میان دیگر رشته‌ها افزایش یافت.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنین از جذب و ورود ۷۵۰۰ هنرآموز و استادکار به هنرستان‌ها در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: با جذب این تعداد استادکار، بخشی از کسری نیروی انسانی جبران شد. لازمه متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز بازارکار، افزایش ضریب اشتغال، جبران بخشی از کسری نیروی انسانی و ارتقای کیفیت آموزشی این است که بچه ها در محیط واقعی کار باشند که به معنای افزایش دوره‌های آموزشی مهارتی و عملی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیرا شعار جامعه خیرین نیز بر ساخت و تجهیز هنرستان‌ها و مهارت آموزی دانش‌آموزان استوار شد که همه اینها نشان می‌دهد آینده خوبی در زمینه آموزش‌های مهارتی خواهیم داشت البته به شرطی که بتوانیم بر غول کنکور غلبه کنیم. کنکور نظام تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته و بسیاری از برنامه‌های تعاملی ما امکان وقوع پیدا نمی‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا