شغل های اینترنتی؛ پولساز و کم سرمایه

با گسترش کرونا بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل خدماتی به سمت اینترنتی شدن رفتند که تا حدودی هم موفق بودند؛ در واقع فضای مجازی باعث شد تا مشاغلی که در دوران کرونا به شدت آسیب دیدند، رونق بگیرند و از رکود خارج شوند.
در حال حاضر عده بسیاری علاقه‌مند به توسعه کسب و کار در بستر فضای مجازی هستند که صرفنظر از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای شکل گیری و تقویت این دسته کسب و کار‌ها باید آموزش‌های مورد نیاز در خصوص راه اندازی مشاغل اینترنتی به متقاضیان داده شود.
بسیاری از کشور‌ها با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از ظرفیت کسب و کار‌های اینترنتی برای تحقق برنامه اشتغال خود بهره برداری کرده اند از این رو کارشناسان معتقدند که فضای مجازی بستر مغفول مانده‌ای است که در صورت توجه به آن می‌توان برنامه ایجاد اشتغال میلیونی را محقق کرد.
کسب و کار‌های اینترنتی به دلیل سرمایه کم و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند و روز به روز به طرفداران و متقاضیان این دسته کسب و کار‌ها افزوده می‌شود.
حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار بر ضرورت ظرفیت سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق تعریف مشاغل جدید تاکید دارد.
او می‌گوید:در فضای مجازی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شغل می‌تواند تعریف شود و جایگاه خود را در پلتفرم‌های اینترنتی پیدا کند.
این کارشناس حوزه کار می‌گوید: در ایران تعداد مشاغلی که تعریف شده ۴۰۰۰ شغل است در حالی که تعداد مشاغلی که در کشور‌های دیگر شناسایی شده بیش از این میزان و حدود ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار شغل است، ولی این شغل‌ها هنوز در ایران شناسایی و معرفی نشده و لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ظرفیت‌ها و مشاغل جدید را شناسایی، تعریف و طراحی کند.
در حال حاضر کسب و کار‌های اینترنتی به دلیل کم هزینه بودن و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند و روز به روز به طرفداران این کسب و کار‌ها افزوده می‌شود.
فروش محصولات خانگی، بوتیک‌ها و مزون‌های لباس آنلاین، مشاوره‌های پزشکی آنلاین، برنامه نویسی، تولید محتوا، ساخت انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، فروش محصولات آموزشی، بازاریابی دیجیتال، مدیریت سئو، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و راه اندازی فروشگاه‌های آنلاین از جمله ایده‌های برای ایجاد کسب و کار‌های اینترنتی به شمار می‌رود.
توسعه کسب و کار‌های مجازی و اینترنتی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و دولت می‌تواند برای تحقق برنامه اشتغال خود، از ظرفیت کسب و کار‌هایی که در بستر اینترنت شکل می‌گیرند، استفاده کند. رحمت الله پورموسی ـ فعال حوزه کارـ در گفتگو با ایسنا، حمایت دولت از ایجاد کسب و کار‌های اینترنتی را خواستار شده و می‌گوید: هم اکنون در تمام دنیا بیشتر کار‌ها به شکل الکترونیکی انجام می‌شود لذا برای آنکه ما نیز همگام با دنیا پیش برویم باید به سمت و سوی الکترونیکی شدن فعالیت‌ها حرکت کنیم.
به گفته وی، مشاغل آی تی محور، جزو مشاغل کم سرمایه بر به شمار می‌روند و ضمن درآمدزایی بالا می‌توانند فرصت‌های شغلی زیادی را به وجود آورند.
پورموسی، حذف واسطه‌ها و رسیدن کالا به دست مصرف کنندگان با قیمت واقعی را از مزایای اینترنتی شدن مشاغل عنوان کرده و می‌گوید: اینترنتی شدن کسب و کار‌ها موجب قطع دست سودجویان و دلالان از بازار می‌شود و از رانت و سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
به گفته این فعال حوزه کار، نظارت بر مشاغل اینترنتی به جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان و خریداران ضروری است و باید قوانین استفاده از فضای مجازی به گونه‌ای تدوین شود که نه تنها محدودکننده افراد نباشد بلکه انگیزه آن‌ها از ورود به چنین کسب و کار‌هایی را از بین نبرد.
با توجه به گسترش فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته، رفتن به سمت و سوی مشاغل جدید و وب محور اجتناب ناپذیر است. مطالعات جهانی حاکی از آن است که تا ۲۰ سال آینده بخش اعظمی از مشاغل و کسب و کار‌ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌های جدید و توسعه پلتفرم‌های مجازی، به شکل اینترنتی فعالیت خواهند کرد.
توسعه کسب و کار‌های مجازی و اینترنتی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و دولت می‌تواند برای تحقق برنامه اشتغال خود، رشته شغل‌هایی که در بستر اینترنت قابلیت راه اندازی دارند را ایجاد و از آن‌ها حمایت کند.

منبع.ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا