برپایی 11 اردوگاه اسکان اضطراری/ بزرگترین محموله اقلام ضروری امروز به کنارک می‌رسد

در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده و برآورد خسارت وارده توسط کلیه دستگاههای اجرایی ، بررسی مصوبات جلسات قبلی در دستور کار این جلسه قرار گرفت و مقرر شد تمهیدات مورد نیاز جهت کاهش خسارات احتمالی صورت گیرد .

در این جلسه دکتر گل فشان نماینده رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به بارندگی ها و وقوع سیل در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان چادرهای اسکان اضطراری در مکان هایی امن برپاشده است و اقلام مورد نیاز بین آسیب دیدگان در حال توزیع می باشد.

علیرضا میربهاء الدین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هم بیان کرد: در پی بارندگی ها و وقوع سیل تاکنون3565 آسیب دیده ناشی از سیل و آبگرفتی در 5 شهرستان کنارک، چابهار ، نیکشهر ،سرباز و فنوج و 27 روستا در این شهرستان ها به جمعیت هلال احمر استان گزارش شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 8 اردوگاه در شهرستان کنارک با ظرفیت 1270 نفر و سه اردوگاه در شهرستان چابهار با ظرفیت 600 نفر راه اندازی شده است .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اعلام کرد تعداد 2056 نفر در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند .

بزرگترین محموله اقلام ضروری مردم امروز به کنارک می‌رسد

وزیر نیرو گفت: مشکلاتی که از سیل در جنوب شرقی کشور بوجود آمده، نیازمند عزم ملی است که در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت برای بازسازی منازل آسیب دیده، رفع مشکلات آب‌های سطحی و تکمیل شبکه فاضلاب، مطرح و ان‌شاءالله اعتبارات لازم تخصیص داده خواهد شد.

محرابیان که به نمایندگی از رئیس جمهور برای بررسی وضعیت سیلاب در جنوب شرق کشور، عازم کنارک در استان سیستان و بلوچستان شده است، در جلسه ستاد بحران این استان افزود: با ورود پمپ‌های لازم تا روز چهارشنبه، آب‌های سطحی که در خیابان‌ها و منازل مردم هستند هر چه سریعتر جمع‌آوری می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین بزرگترین محموله کمک‌رسانی به صورت هوایی امروز چهارشنبه وارد سیستان و بلوچستان می‌شود که باید با رعایت شئون و کرامت مردم، توسط فرمانداری‌ها و نظارت نیروی انتظامی بین مردم توزیع شوند.

وزیر نیرو در خصوص بازسازی منازل آسیب دیده از سیل گفت: تمام منازلی که در سیل دچار آسیب شدند را باید مشمول طرح نهضت ملی مسکن کنیم و بنیاد مسکن نیز مسئول بازسازی است.

محرابیان با اشاره به پیشرفت ۳۵ درصدی طرح فاضلاب شهرستان کنارک، افزود: برای تکمیل این طرح به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود و این طرح باید تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۲ به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص مدیریت تخصیص آب در استان توسط استاندار گفت: با توجه به شرایط استان و گستردگی آن اولویت با تامین آب شرب است که باید رعایت شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور با قدردانی از تلاش گروهای جهادی، سپاه، ارتش، هلال احمر و … اظهار داشت: امیدواریم این شرایط مطلعی برای انجام اقدامات اصولی و جدی در این منطقه شود.

بکارگیری ۱۰۰ دستگاه پمپ کف‌کش برای انتقال آب سطحی شهر کنارک

وزیر نیرو و نماینده ویژه رئیس جمهور از پیش‌بینی استقرار حداقل ۱۰۰ دستگاه پمپ در شهر کنارک در سیستان و بلوچستان برای انتقال آب‌های سطحی به بیرون از شهر خبر داد.

محرابیان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده این استان اظهار کرد: به دلیل وجود دو سامانه بارشی در استان سیستان و بلوچستان مجموعا در چهار روز حدود ۳۳۴ میلی‌متر بارش معادل چهار سال بارش در حالت نرمال این منطقه اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که ۱۰۸ میلی‌متر بارش در عرض ۲۰ دقیقه از عصر دیروز شروع و موجب این حجم از آبگرفتگی در شهر بندری کنارک شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو هزار خانواده در شرایط آبگرفتگی به سر می‌برند، گفت: اولین اقدام این است که هر چه سریع‌تر شرایط را برای امدادرسانی بهتر فراهم کنیم تا با تعداد زیاد پمپ‌های کف‌کش بتوانیم آب را از داخل خیابان و منازل مردم بیرون بکشیم که اقداماتی در این خصوص از روزهای گذشته و به‌ویژه امروز عصر آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال تمهیدات استاندار سیستان و بلوچستان امدادرسانی به مردم در حال انجام است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سایت‌های بزرگی برای اسکان موقت مردم تعبیه شده اما بخشی از آن هنوز مورد استفاده هموطنان سیل‌زده قرار نگرفته است.

محرابیان با اشاره به این نکته که از مردم درخواست کردیم منازل تعبیه شده را مورد استفاده قرار دهند تا عملیات مقاوم‌سازی انجام شود، تصریح کرد: برخی خانه‌ها که خشتی و گلی بوده، استحکام قابل توجهی ندارند و با توجه به بارش‌های انجام شده منجر به نم‌کشیدگی شده که ‌می‌تواند باعث ریزش و خطراتی از این قبیل شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات موثر امداد رسانی در حوزه‌های آب و برق، گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۳۰۰ روستا دچار قطع برقی شده بودند که با تلاش همکاران و عملیات‌های مختلف توانستیم بسیاری از روستاها را برق‌دار کنیم و تنها پنج روستا باقی مانده که به‌زودی برق آنها وصل خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع آب خوشبختانه مشکل خاصی نداریم، اظهار کرد: باید عملیات امدادرسانی برای تهیه اقلام و لوازم زندگی مردم مانند پتو، موکت و غیره فراهم شود.

وی با تشکر از اقدامات گروه‌های جهادی، سپاه و مردم، از هموطنان سیل‌زده درخواست کرد با خودروهای درنظر گرفته شده به سایت‌های اسکان موقت نقل مکان‌ کنند.

آب‌های جمع شده باران در شهر کنارک با لوله به دریا منتقل می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: آب‌های جمع شده باران که به 2 هزار خانه‌مردم نفوذ پیدا کرده و در معابر شهر کنارک تردد را سخت کرده با لوله به دریا پمپاژ و منتقل می‌شود.

حمیدرضا جانباز در جلسه ستاد مدیریت بحران کنارک با حضور وزیر نیرو گفت: نقشه توپوگرافی شهر کنارک به همراه شبکه فاضلاب و مسیل ها و مسیرها و معابر را بررسی و حدود 48 پمپ جدید وارد شده و امروز نیز اکیپ عملیاتی از تهران اعزام می شوند و همه توان را برای جمع آوری آبهای سطحی بکار خواهند گرفت.

وی گفت: تمام آب‌ها را از طریق لوله و پمپ بصورت اصولی طی روزهای آینده به دریا منتقل می کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: یکی از انبارهای ستاد بحران شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در سیستان و بلوچستان مستقر می‌شود.

جانباز بیان کرد: بر اساس ارزیابی که انجام شد و دستور وزیر محترم نیرو مبنی بر استقرار پمپ‌ و کف‌کش بیشتر در منطقه، تعداد ۴۸ دستگاه پمپ جدید وارد و پنجاه پمپ دیگر در مسیر است.

وی افزود: تیم‌های عملیاتی از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تعداد ۵۰ نفر به منظور کمک از صبح روز چهارشنبه در شهر کنارک مستقر می‌شوند.

جانباز با تأکید بر اینکه قصد داریم آب را با لوله‌گذاری به سمت دریا هدایت کنیم خاطرنشان کرد: با استفاده از پمپ‌های ۲ اینچی آب منازل را تخلیه می‌کنیم و با استفاده از کانال‌های موجود جمع‌آوری آبهای سطحی شهر کنارک و همچنین سیستم فاضلاب از طریق منهول‌ها آب را پمپاژ و تخلیه کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از لوله‌ها وارد شهر کنارک شده و بخش دیگر تا چند ساعت دیگر خواهد رسید افزود: به منظور هدایت آب‌های سطحی مسیر استقرار لوله‌ها از روی نقشه‌ توپوگرافی شهر مشخص می‌شود.

خسارت سیلاب به کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان که به منظور بررسی میزان خسارت وارده به کشاورزان از منطقه چاهشور بازدید داشت گفت: در برآورد اولیه به ۲۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت گندم، جو، یونجه، هندوانه و ملون و کلزا خسارت سنگینی وارد شده است.

شهناز رفعت پور افزود: در بررسی‌های اولیه میزان خسارت وارده ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که در صورت بازگشایی مسیرها و جاده ها و دسترسی گروه های ارزیاب خسارت به مناطق، میزان نهایی خسارات وارده اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دو روز گذشته ۶۲ میلی متر باران در سطح شهرستان باریده که باعث طغیان رودخانه های فصلی شده است.

رفعت پور اظهار کرد: در شهرستان دلگان بیشتر مناطق آسیب دیده کشاورزی، بخش مرکزی و جلگه چاه هاشم می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاشار نیز در جریان بازدید از منطقه سیل زده کرنگ وسورجاب گفت: بر اساس برآورد اولیه ۶۵۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت شبدر برسیم، جو، یونجه، باقلا، پیاز’سیرو، گرجه’بادمجان خسارت قابل توجهی وارد شده است.

قنبر نارویی افزود: سیلاب به قنوات و سیل بندهای حفاظتی مزارع و باغات نیز خسارت وارد کرده است.

وی اظهار کرد: در بررسی‌های اولیه میزان خسارت وارده ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که در صورت بازگشایی مسیرها و جاده ها و دسترسی گروه های ارزیاب خسارت به مناطق، میزان نهایی خسارات برآورد و اعلام خواهد شد.

نارویی تصریح کرد: در دو روز گذشته ۵۰ میلی متر باران در سطح شهرستان باریده که باعث طغیان رودخانه های فصلی شده است.

اسکان‌های اضطراری در شهر کنارک همچنان برقرار است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: اسکان‌های اضطراری در شهر کنارک تا زمانی که مطمئن شویم مردم این منطقه دغدغه‌ای برای بازگشت به خانه‌های خود ندارند، ادامه دارد.

علیرضا شهرکی افزود: موضوع آب‌گرفتگی معابر شهر کنارک در جریان بازدید و تاکید علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و نماینده اعزامی رییس جمهور پیگیری شد و در این راستا تیم اجرایی کشوری نیز از طریق هوایی ساعات دیگر وارد این منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری جدی تخلیه سریع آب حاصل از بارندگی‌های شدید چند روز اخیر در معابر شهر کنارک تصریح کرد: همچنان سایت‌های اسکان اضطراری در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان فعال است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برق تمامی روستاها جنوب استان وصل شده و مشکلی در زمینه پایداری برق این مناطق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: فروکش کردن آب رودخانه‌های مناطق جنوب سیستان و بلوچستان کمک کرده روند تردد به روستاها و سرکشی از این مناطق برای کمک‌های مختلف تسهیل شود.

شهرکی خاطرنشان کرد: پرواز هوایی برای امداد رسانی از سوی هلال احمر در جنوب سیستان و بلوچستان آماده است تا در صورت ضرورت سورت پروازی برای کمک به مردم منطقه انجام شود.

وی تاکید کرد: ۲ محموله کمک‌های امدادی از طریق هوایی ساعاتی دیگر وارد فرودگاه کنارک خواهد شد این محموله برای پشتیبانی از افراد آسیب‌دیده در این شهر، چابهار و دلگان مد نظر خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا