نوشابه های قندی یا رژیمی کدام یکی انتخاب سالم تری است؟

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که نوشابه رژیمی بنوشند تا نوشابه‌های قندی، چرا که اینگونه تصور می‌شود نوشابه‌های رژیمی بدون قند مصنوعی هستند در نتیجه می‌توانند گزینه سالم تری برای نوشیدنی باشند. در یک بررسی ساده از نظر کالری متوجه می‌شویم که در هر قوطی ۳۳۰ میلی‌لیتری نوشابه معمولی ۱۳۲ کیلوکالری انرژی وجود دارد. یعنی اگر زیاده‌روی کنید، در معرض ابتلا به چاقی خواهید بود.
اما نوشابه‌های رژیمی کم‌کالری یا فاقد کالری‌اند. منتها لازم به تذکر است که کم‌کالری یا فاقد کالری‌بودن نوشابه‌های رژیمی لزوما به این معنی نیست که پس چاق نمی‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف نوشابه‌های رژیمی می‌تواند حتی چاق‌کننده باشد.
از نظر قند نیز نوشابه‌های معمولی با قند طبیعی (مثلا شربت ذرت با فروکتوز بالا) شیرین می‌شوند و طعم دلچسب‌شان هم به همین دلیل است. اما حتما می‌دانید که بیش‌خواری نوشیدنی‌های قندی به‌دلیل کالری بالا موجب افزایش احتمال ابتلا به چاقی و بیماری‌های مرتبط با اضافه‌وزن ازجمله دیابت و سرطان می‌شود.

نوشابه رژیمی

گفتیم که نوشابه‌های رژیمی کم‌کالری یا فاقد کالری‌اند. دلیلش هم این است که در نوشابه‌ رژیمی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی نظیر آسپارتام استفاده می‌شود. آسپارتام ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از قند معمولی است. یعنی فقط یک قاشق چای‌خوری آسپارتام می‌تواند به اندازه چند ده قاشق چای‌خوری شکر شیرین باشد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی درواقع قادرند فرآورده‌های کم‌قندتر و کم‌کالری‌تری بسازند. نوشابه چه از نوع معمولی چه رژیمی ارزش غذایی ندارد. نوشابه معمولی تماما قند و کالری است. نوشابه رژیمی هم اگرچه قند و کالری کمتری دارد باز فاقد ارزش غذایی است. نوشیدنی‌ای که سالم باشد مقادیری ویتامین و املاح معدنی به بدن‌مان می‌رساند؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که باتوجه‌به ارزش غذایی پوچ نوشابه چه سراغ نوشابه معمولی رفتید چه رژیمی درهرصورت اصل میانه‌روی فراموش‌تان نشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا