گزارش مستند از ماجرای جوهای جوانه‌زده

در جریان انتشار گزارش مربوط به محموله جوهای وارداتی که در بندر چابهار در باران مانده و حتی بخشی از آن سبز شده بود، گمرک ایران اعلام کرد که این محموله متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام است که از محموله ۱۳۵ هزار تنی حدود ۱۲۰ هزار تن در قالب ترخیص ۹۰ درصدی از گمرک ترخیص شده بوده ولی ۱۰ درصد مانده، در محوطه باقی ماند و با وجود تذکرهایی که گمرک به شرکت و مسئولان مربوطه داشته، رسیدگی در این مورد صورت نگرفته و در نهایت دچار خسارت شده است.

گمرک ایران: جوها به انبار مسقف نرفت و چادر هم روی آن کشیده نشد

لطیفی –سخنگوی گمرک ایران- گفته بود که این محموله نه تنها به انبار مسقف منتقل نشده حتی روی آن چادر هم کشیده نشده بود.

شرکت پشتیبانی امور دام: ظرفیت انبارها پر بود و روی آن چادر کشیدیم

اما بعد از انتشار این گزارش، در واکنشی اعلام شد که این جوها متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام نبوده است و باید تکلیف صاحب آن مشخص شود، با این حال پیگیری‌های ایسنا برای شفاف شدن موضوع از وزارت جهاد با پاسخ مشخصی همراه نبود تا اینکه مسئولان مربوطه در شرکت پشتیبانی امور دام در بخش خبری سیما، هر چند کوتاه در این باره پاسخ داده و به نوعی مالکیت این جوها را پذیرفتند.

محسن مردی – مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام – اینگونه اعلام کرد که باقی مانده این محموله‌ها که حدود ۱۵ هزار تن بود به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها، در محوطه قرار داشت و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود روی آنها برای محافظت از باران چادر کشیده شد و خوشبختانه بعد از پایان باران چادرها کنار زده شد و آنها را هوادهی کردند.

توسلی – معاون شرکت پشتیبانی امور دام – نیز در این باره نیز گفت که این محموله پس از ارسال اسناد و مجوز ترخیص از اداره بندر چابهار خارج و تحویل مرغداران و دامداران کشور خواهد شد.

گمرک چابهار: جوها متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام است و اظهار کرده‌اند

اما برای دریافت جزئیات بیشتر درباره ماجرای جوهای موجود در چابهار و بررسی تناقض‌های موجود، موضوع از گمرک چابهار مورد بررسی قرار گرفت.

کریمی-مدیر کل گمرک چابهار- در گفت‌وگو با ایسنا، با تائید اینکه جوهای موجود در اسکله شهید بهشتی چابهار که در معرض بارندگی قرار داشت متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام کشور است، توضیح داد: این جوها در دو محموله وارد بندر چابهار شده و در مهر و آبان سال جاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان سیستان و بلوچستان به گمرک اظهار شد و در این فاصله مجوزهای مربوطه مانند دامپزشکی و بهداشت و استاندارد را دریافت کرده و حقوق و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت از گمرک درخواست استفاده از مجوز خاص ترخیص ۹۰ درصدی کالا را داشته است، گفت: گمرک نیز در اجرای بخشنامه معاون امور گمرکی در سال گذشته و با توجه به درخواست و تعهد سیستمی صاحب کالا برای ارائه مجوز تامین ارز از بانک مرکزی، با آن موافقت کرده است و بر این اساس نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی اقدام شد، اما حدود ۱۴۰۰ تن از بخشی که مجوز ترخیص ۹۰ درصدی داشت از سوی شرکت خارج نشد و در فضای باز محوطه اسکله باقی ماند که باید حدود ۱۳.۵ هزار تن از مجموع ۱۰ درصد باقی مانده را نیز به آن اضافه کرد.

مسئولیتی نداشتیم ولی حداقل یک هفته قبل از بارندگی خواستار رسیدگی به دلیل خسارت احتمالی شدیم

مدیر کل گمرک چابهار با اشاره به اینکه گمرک مسئولیتی در قبال نگهداری کالا ندارد و مرجع تحویل گیرنده سازمان بنادر است گفت: با این حال با توجه به وضعیت آب و هوایی که پیش بینی بارندگی شدید برای آن وجود داشت طی مکاتبه‌های رسمی و شفاهی درخواست رسیدگی به وضعیت کالا را داشتیم، در همین رابطه، حداقل یک هفته قبل از بارندگی طی نامه ای به مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اعلام کردیم که محموله جو متعلق به شرکت در محوطه باز باقی مانده است و با توجه به پیش بینی هواشناسی و احتمال وارد شدن خسارت، رسیدگی لازم انجام شود در عین حال اعلام کردیم که در یک هفته اخیر هیچ کامیونی برای بارگیری به گمرک نیامده است.

محموله در محوطه اسکله بدون چادر ماند

کریمی در مورد اینکه آیا محموله توسط شرکت به انبارهای مسقف منتقل و یا روکش شد؟ گفت که جوها در جریان بارندگی در محوطه اسکله شهید بهشتی بندر چابهار باقی ماند و حتی روی آن چادر کشیده نشده بود در حالی که اگر از گمرک درخواست می‌کردند به طور حتم همکاری می‌کردیم.

حداکثر بین یک تا ۱.۵ تن خسارت دیده است

وی با اشاره به اینکه در مجموع خسارت سنگینی به محموله جو وارد نشده و حداکثر بین یک تا ۱.۵ تن آسیب دیده است یادآور شد: ولی این امکان بود که از همین میزان خسارت هم پیش،گیری شود ، با این حال با اقدامات بعدی صورت گرفته، باقی محموله سالم مانده و قابلیت استفاده دارد.

تا کد ساتا نیاید گمرک امکان ترخیص ندارد

این مقام مسئول در گمرک با تاکید بر اهمیت تامین ارز برای این ۱۰ درصد باقی مانده یادآور شد: تا زمانی که کد ساتا از سوی بانک مرکزی صادر نشده باشد گمرک به هیچ عنوان امکان ترخیص نخواهد داشت و امیدواریم سریعتر این موضوع حل شده و کالا به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده شود.

به هر ترتیب شاید ۱.۵ تن جوهای فاسد شده در قیاس با واردت چند ده میلیون تنی کالاهای اساسی در سال قابل توجه نباشد ولی در این جریان، تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و تکرار این وقایع و از سویی عدم هماهنگی ها در چرخه تجارت مورد اهمیت است که ظاهرا قرار نیست چرخه معیوب تجاری که بارها مسئولان مربوطه به آن اذعان داشته‌اند ، اصلاح و فرایند واردات و ترخیص کالا به طور خاص کالاهای اساسی از رویه واحدی پیروی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا