حضور افسارگسیخته معتادان متجاهر در محله «رضویه» تهران/حمله معتادان به مردم با ترقه،سنگ و گلوله

به گزارش شهر پنج، ناصر امانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گزارشی از محله‌گردی‌اش از شهرک «رضویه» قرائت کرد و گفت: ما در محله رضویه منطقه ۱۲ با پدیده شگفتی رو به رو شدیم. حضور معتادان متجاهر به صورت سازمان‌دهی شده در یک منطقه مشخص به صورت جمعی با دیده‌بانی و نگهبانی و پرتاب سنگ و ترقه و حتی به گفته اهالی، تیراندازی به سمت کسانی که قصد نزدیک شدن به آنان را داشته باشند! البته خودشان هر ساعتی که اراده کنند، در معابر و کوچه‌های محله برای جمع‌آوری پسماندهای خشک و سرقت المان‌های شهری و سرقت منازل و مغازه‌های مردم با هیچ محدودیتی مواجه نیستند. در این محله نیز مثل محله شهید هرندی مهم‌ترین موضوع و خواسته‌ی مردم، امنیت است که این افراد از آنان سلب کرده‌اند و اهالی ساکن کوه‌سنگی و ارتفاعات مشرف بر محله می‌گویند که تنها بیرون آمدن از منازل به ویژه برای خانم‌ها و کودکان امکان ندارد و از سرقت و به یغما بردن وسایل همراه خانم‌ها توسط این مهمانان ناخوانده داستان‌های وحشتناکی را نقل می‌کردند.

وی با ابراز تأسف از اینکهه حضور گرمخانه شهرداری در جنب محل تجمع این افراد آسیب‌دیده و آسیب‌زا عامل اصلی این تجمع تلقی می‌شود و مردم می‌گویند از صبح علی الطلوع این افراد با خارج شدن از گرمخانه که گاهی تعدادشان به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسد، در سطح محلات پخش می‌شوند و ضمن ایجاد ناامنی و سرقت، موجبات بدآموزی برای فرزندان و کودکان هم شده‌اند، اظهار کرد: مردم به خاطر بدقولی و بی عملی مسوولینی که طی سال‌های گذشته از این محل بازدید کرده و به رغم قول حل این مشکل، کاری نکرده‌اند، به شدت بدبین و ناامید هستند و به بنده می‌گفتند وقتی نمایندگان مجلس که امروز وزیر هم شده اند (در همین دوره) آمدند و کاری نکردند، از شما که کاری برنخواهد آمد زیرا هیچ یک از شما حاضر نیستید با خانواده خود ۲۴ ساعت در این محله زندگی کنید؛ اما ما بیش از ۱۰ سال است که با این مشکل شبانه روز دست و پنجه نرم می‌کنیم و چون کارگر و بازنشسته و رزمنده عادی بازنشسته هستیم، هیچ کس به دادمان نمی‌رسد. ایجاد نقاط بی دفاع شهری با تملک املاک در مسیر طرح بزرگراه شهید رستگار مقدم از طرف شهرداری که هم اکنون توسط معتادین متجاهر و مهاجرین از کشور همسایه که در مرکز جمع آوری زباله و نخاله به تعداد ۲۰۰۰ نفر در این محله مشغول کار هستند، به عنوان خوابگاه یا کارگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: مراکز خرید و مبادله ضایعات زیادی در سطح محله فعال هستند که یکی از عوامل حضور معتادان و مهاجران غیرایرانی شده و به گفته اهالی خرید و فروش مواد مخدر هم انجام می‌شود. مردم از تردد ماشین‌های شاسی بلند به این ارتفاعات سخن می‌گویند که ما خودمان هم یک نمونه‌اش را همان روز دیدیم که یا برای فروش و یا خرید مواد مخدر با افراد مستقر در آن ارتفاع در تماس و مبادله هستند. شورایاران و معتمدان محله از مهاجرت و کوچ افراد شاخص از قبیل نخبگان، هنرمندان و برجستگان و هرکسی که توان مالی دارد از محله طی سنوات گذشته می‌گویند که به خاطر نگرانی از سرنوشت فرزندان خود به سایر نقاط شهر تهران کوچ کرده‌اند.

امانی با بیان اینکه تصور مردم و مدیران شهری این بود که با افتتاح بزرگراه شهید رستگارمقدم، نوید توسعه محلی و دیده‌شدن و حل مشکلاتشان را حس خواهند کرد، گفت: اما متاسفانه آورده این بزرگراه برای مردم این محله آلودگی صوتی، مشکلات زیست محیطی و بدون امکان دسترسی به این بزرگراه برای آنان بوده است. مردم می گویند ۱۲ سال گرد و خاک خوردیم، محل ساخت کارگاه این بزرگراه بودیم، اما پیوست اجتماعی این پروژه فرامنطقه و بزرگ یا تهیه نشده بود و یا اجرایی نگردیده است.

به گفته وی، تبعیض در صدور سند و مجوز تخریب و نوسازی املاک محله به نحوی که دو قطعه زمین همجوار، یک قطعه با مجوز ۵ طبقه ساخته شده و پلاک همجوار با ۵۰ سال قدمت همچنان فرسوده باقی مانده است، از دیگر مشکلات محله است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محله‌ای با ۵۰ هزار نفر جمعیت فقط یک شعبه بانک دارد،گفت: مدرسه در مقطع راهنمایی و متوسطه ندارد. درمانگاه کوچکی که از اول انقلاب ساخته شده پاسخگوی نیازهای فعلی با این جمعیت نیست و زمین نسبتا بزرگی که در جوار این درمانگاه برای توسعه آن گودبرداری شده و ستون های اولیه آن هم ساخته شده، سالهاست بلاتکلیف رها گردیده است. خیابان اصلی محله از بعدازظهر تا پاسی از شب توسط وانت‌بارهای فروشنده انواع و اقسام اجناس به صورت دوبله مسدود می‌شود و تردد حتی یک خودرو را هم سخت و دشوار می‌کند؛ درحالی که فضاهای باز زیادی در سطح محله وجود دارد که امکان تجمیع و ساماندهی این خودروها را فراهم می‌کند. درنهایت تنها مجموعه ورزشی که توسط شهرداری در دوره چهارم ساخته شده« البته در این محله در شهرداری دوره سوم و چهارم خدمات زیادی به مردم داده و واقعا مردم تقدیر کردند» اما متاسفانه همان تنها مجموعه ورزشی و سالنی که در دوره چهارم ساخته شده حالا به بهانه کرونا و بلاتکلیف بودن مدیریتش، رها شده است.

او در نهایت خواسته‌های مردم را در ۹ ردیف قرائت کرد و گفت: شهرداری تهران هرچه سریع‌تر گرمخانه خاوران را از این نقطه به بیرون از محدوده شهر منتقل کند. مردم خواهش می‌کردند که آنرا به محله دیگر نبرید، دوباره همین مشکل را برای محله دیگر ایجاد می‌شود و مسوولین ذی‌ربط در مورد جمع‌آوری و پاکسازی محله تجمع معتادان متجاهر از ارتفاعات مشرف به محله به سرعت اقدام کنند. مردم می‌گویند اینجا چند بار پاکسازی شده، اما دوباره برگشتند. این بار سازماندهی‌شده‌تر و با دیده‌بانی و با کنترل.

وی در ادامه متن این گزارش که در اختیار رسانه ‌ها قرار داد، با بیان اینکه تکلیف سند و امکان نوسازی بافت‌های فرسوده و قدیمی محله توسط زمین شهری و شهرداری روشن شود، اظهار کرد: املاک مسکونی محدودی که در طرح بزرگراه شهید رستگار مقدم همچنان دست مردم باقی مانده با قیمت عادلانه توسط شهرداری خریداری شود و با سایر املاکی که از قبل تملک شده، مردم می‌گویند همه تخریب شود که دیگر محل تجمع معتادان نشود و باید مراکز خرید ضایعات و املاک پلاک قرمز هرچه سریع‌تر یا پلمب و یا تعطیل شود. همچنین مرکز درمانی رهاشده توسط دانشگاه علوم پزشکی تکمیل و به بهره‌برداری برسد و بانک‌ها، مسوولیت اجتماعی خویش را درباره ارائه خدمات به محلات کم‌برخوردار با افتتاح شعب موردنیاز مردم هرچند به صرفه اقتصادی‌شان نباشد به انجام برساند.

امانی افزود: شهرداری در اسرع وقت دسترسی برای ورود به محله و خروج از آن را به بزرگراه شهید رستگارمقدم از طریق پل زیرگذر موجود برای مردم احداث کند و با ساماندهی وانت‌بارها توسط شهرداری، ترافیک و امکان تردد روان برای مردم در خیابان اصلی محله ان‌شاء‌الله فراهم گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا