رصد لحظه به لحظه و آنلاین تعاونی‌ها

به گزارش شهر پنج ، موضوع آسیب شناسی مشکلات بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های مشکل دار از دیرباز در دولتهای مختلف مطرح بوده و تلاش شده با تشکیل اتاق‌های فکر تعاون، کارگروه‌های پایش تعاون و کمیته‌های شناسایی نقاط ضعف و قوت واحدهای تعاونی، تعاونی‌های دارای مشکل شناسایی شده و مشکلات آنها مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

بیشتر مسایل و مشکلات به وجود آمده برای تعاونی های مشکل دار نیز ناشی از فقدان نظارت و عدم کنترل به موقع تعاونی‌ها بوده است.

بر اساس گزارشها، بخش اعظمی از تعاونی‌های مشکل دار متعلق به تعاونی‌های مسکن است که به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت این دسته تعاونی‌ها مشکلاتی برای اعضا ایجاد کرده یا وارد بازارهای دیگر شده‌اند.

عمده مشکلات این تعاونی‌ها نیز خرید زمین غیرمسکونی توسط برخی تعاونی‌ها، عدم تحویل به موقع واحدهای مسکونی و ناآگاهی اعضای تعاونی از برگزاری مجامع یا مسایل حقوقی تعاونی بوده است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ با اشاره به اقدامات جدید این معاونت به منظور تسریع فرایندها، هم افزایی و هماهنگی میان بخشی از تشکیل اتاق وضعیت در معاونت تعاون برای رصد لحظه ای و آنلاین تعاونی ها خبر می دهد.

او با اشاره به بررسی حدود ۳۰ تعاونی مشکل دار می‌گوید: عملکرد تعاونی ها و ادارات کل استانی پایش و نظارت می شوند و در صورت ترک فعل از سوی هر طرف، اقدام فوری و جدی انجام می‌گیرد.

رصد لحظه به لحظه و آنلاین تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون می گوید: با توجه به آسیب شناسی بخش تعاون بسیاری از آیین نامه های موجود در بخش تعاون باید اصلاح شود تا همکاری و همگرایی بیشتری به وجود آید.

آنطور که مسکنی می گوید: بیشتر شکایات واصله بخش تعاون مربوط به انتخابات مجمع، سوء مدیریت و مسائل مالی و کیفری فیمابین اعضاء با مدیران شرکت تعاونی است که عمده توسط مراکز داوری اتاق تعاون و اتحادیه های مربوطه قابل حل است.

تاکید وی، شفاف سازی در امور تعاونی‌ها و اطلاع رسانی به موقع مدیران تعاونی ها به اعضای خود و نظارت اعضای تعاونی بر عملکرد هیات مدیره ها است که موجب کاهش کاهش تخلفات احتمالی در عملکرد تعاونی ها می شود.

یکی از اقدامات معاونت تعاون وزارت کار در سال گذشته، راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون بود که با اتصال به سامانه ثبت شرکتها، امکان شناسایی تعاونی‌های غیرمجاز در بخش مسکن را فراهم می کند.

راه اندازی این سامانه در راستای اصل شفافیت بود که امضاهای طلایی را از بین برد و باعث شد نظارتها در این بخش تا ۱۲ برابر بیشتر شود.

برگزاری مجامع تعاونی ها به شکل آنلاین و الکترونیکی از طریق سامانه جامع هوشمند بخش تعاون، دستاورد خوبی در بحث شفاف سازی و نظارت بر فعالیت تعاونی‌ها و عملکرد مدیران و اعضای هیات مدیره تعاونی ها به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، پیش از این معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود:” در کشور ۱۰ هزار تعاونی مسکن فعال وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ مورد با مشکل مواجهند ولی کل تعاونی‌ها به خاطر آنها زیرسوال می‌روند. “

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا