در کم آب‌ترین استان کشور میلیون‌ها مترمکعب آب باران راهی دریا شد

رئیس شورای اسلامی شهرستان دشتیاری در گفت‌وگو با شهر پنج در این باره اظهار داشت؛ سال هاست در این استان زندگی می کنیم و شرایط اقلیمی آب و هوای این منطقه را بخوبی می‌دانیم اما حاضر نشدیم برای مهار روان آب ها و آب های سطحی‌ که حاصل از بارندگی می باشد برنامه ریزی درست و کاربردی انجام بدهیم.

خالد ایزدپناه افزود؛ اگر مدیران اجرایی این تجربه را ندارند ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همین استان هستند و سال ها در این استان زندگی کردند چرا نباید یک بار برای همیشه نسخه بحران بی آبی برای استان سیستان وبلوچستان پیچیده شود و با مدیریت درست و اصولی می‌توانیم بدون کمترین هزینه و اعتبار از هدر رفت میلیون ها متر مکعب آب را که حاصل بارندگی های هستند گرفت.

وی یادآور شد؛ شهرستان دشتیاری یکی از قطب های اصلی کشاورزی در استان است و صدها هکتار زمین حاصلخیز و آماده کشت دارد اما برای نگهداری آب های سطحی و روان آب ها هیچ برنامه ای تدوین نشده است و سالانه شاهد هدر رفت میلیون ها مترمکعب آب حاصل از بارندگی به دریای عمان هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دشتیاری خاطرنشان کردند؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای شهرستان دشتیاری گاها تا یک سال هیچ بارندگی نداریم و با بحران بی آبی مواجهه می شویم گاها می بینیم در طول سال بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران در ۴ روز می بارد، پس انتظار می رود برای مهار روان آب ها و آب های سطحی و همچنین برای مقابله با بحران بی آبی چاره اندیشی و هوشمندانه برنامه ریزی کرد.

ایزدپناه بیان کرد؛ در روزهای اخیر بعد از سیل دیماه ۹۸ شاهد بارش باران های خوبی در سطح شهرستان دشتیاری بودیم متأسفانه به دلیل عدم نگهداری درست و اصولی از آب باران هم خسارت دیدم و هم منابع مهم آبی را از دست دادیم.

وی در پایان گفت: ایجاد بندهای تاخیری و آبخوان برای مهار سیلاب و روان آب ها می‌توانیم نقش مهمی در ایجاد اشتغال، شکوفایی صنعت کشاورزی و رونق دامپروری و از همه مهمتر صدها هکتار زمین های لم یزرع را زیر کشت برد که نتیجه آن می شود خودکفایی در تولید انواع محصولات گرمسیری کشور در سیستان وبلوچستان.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا