مشکل تامین ارز واردات خودرو یک‌شبه حل شد؟

پس از اینکه روز گذشته (چهارشنبه)، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای واردات خودرو بدون انتقال ارز که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود به منظور پوشش بخش خاص، نسبت به واردات ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کنند، مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بعید است این پیشنهاد به تصویب هیات وزیران برسد، اظهار کرد: این موضوع هنوز به تصویب نرسیده و نهایی نشده است؛ بلکه مجلس، قانون بودجه ۱۴۰۱ را به چشم بخش درآمدی برای دولت دیده است که از طریق واردات بتوان برای دولت، کسب درآمد کرد.

وی درباره اینکه به شرط تصویب، آیا ارز مورد نیاز برای واردات این تعداد خودرو تامین خواهد شد، تصریح کرد: نکته اصلی همین‌ جاست؛ دولت و بانک مرکزی که تا پیش از این ارز نداشته است و واردات را به صادرات خودرو و قطعات و خدمات مرتبط منوط کرده است، چطور یک شبه تصمیم گرفتند واردات این تعداد آزاد شود؟ تمام کسانی که مخالف جدید واردات خودرو بودند، اعلام می‌کردند کشور در شرایط سخت ارزی است و با کمبود منابع ارزی روبروست.

او افزود: آیا یک شبه کشور از شرایط بحرانی و سخت ارزی خارج شد؟ ما بخاطر مردم و برای آنکه از زیر تیغ استثمار خودروسازان خارج شوند که به آرزو برای تمام مردم تبدیل شده، از آزادسازی واردات استقبال می‌کنیم اما سوال اینجاست که چگونه به یکباره مشکلات حل شده است؟ چنانچه واردات آزاد شود، انحصار مطلق بازار خودرو خواهد شکست؛ تکنولوژی‌های جدید وارد می‌شود، در حوادثی شبیه به تصادف اخیر، احتمال اتفاقات اینچنینی بسیار کاهش خواهد یافت. اما بعید است که به تصویب هیات وزیران برسد و در صحن مجلس هم به تصویب نهایی نخواهد رسید.

دادفر یادآور شد: از طرح و قانونی ابتدایی برای واردات خودرو که در سال ۱۳۹۷ به مجلس رفت و توسط شورای نگهبان برگشت خورد تا آخرین طرح آن که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت مواجه شد، با اصول اصلی و کلیات واردات مخالفت وجود دارد. حتی اگر به فرض اینکه تصویب شود، دولت آن را اجرا نخواهد کرد. اگر ارز وجود ندارد، چگونه می‌خواهند ارز این تعداد را تامین کنند؟

به گزارش ایسنا، طبق اعلام حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی- عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱- پیشنهاد وی در جلسه کمیسیون تلفیق برای واردات خودرو جهت الحاق به تبصره ۶ رای آورده و براساس آن به دولت مجوز واردات محدود خودرو، البته از محل ارز غیرصادراتی داده شده است.

در متن پیشنهادی مصوب شده در کمیسیون تلفیق آمده است: “به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی و برقی و سریع‌الاسیر و قطار شهری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌سازی، توسعه فرهنگ حمل‌ونقل با اولویت مناطق محروم و روستایی، اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل، نسبت به واردات خودرو سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، از محل ارز غیرصادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه آهن، کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن، واگن یخچال‌دار با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد اقدام نماید. سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا