هزینه ماهانه کارگر ۸.۹ میلیون تومان تعیین شد

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: در جلسه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری به میزان ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا تاجیک در مورد تعیین سبد معیشت خانوار کارگری در شورای عالی کار گفت: امشب بعد از هشت جلسه کمیته دستمزد کارگران که در ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است، در مورد تعیین سبد معیشت میانگین یک خانوار کارگری اعدادی که از سوی وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی تعیین شده بود در شورای عالی کار به تصویب شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت رسید.

وی افزود:‌ براساس مصوبه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری ۸۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۲۰۰ ریال برای یک خانوار میانگین کارگری با ۳.۳ نفر در ماه تعیین شد که این اطلاعات مربوط به دی‌ماه سال جاری از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که اختلاف این رقم با سال گذشته ۲۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۰۹ ریال نسبت به سال ۹۹ روی داده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار عنوان کرد: طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار حداقل مزد کارگران برای سال آینده باید براساس سبد معیشت خانوار کارگری و نیز نرخ تورم تشکیل شود.

تاجیک با تقدیر از شرکای اجتماعی که در جلسات کمیته دستمزد زحمت کشیده‌اند، گفت: هشت جلسه کمیته دستمزد تشکیل شد و باید این نکته را در نظر بگیریم که تورم نسبت به سبد معیشت سال گذشته باید در نظر گرفته شود و اگر قرار است رشدی در سبد میعشت صورت گیرد اگر ت ورم برای سال جاری ۴۰ درصد باشد باید در نظر بگیریم که سبد هزینه زندگی سال قبل خانوار کارگری که ۶.۹ میلیون تومان بود مبنای محاسبه قرار گیرد نه اینکه بگوییم تورم ۴۰ درصدی بر روی حداقل مزد سال گذشته ۲.۶ میلیون تومان بود محاسبه شود.

وی افزود: در سبد معیشت خانوار کارگری اقلام خوراکی به میزان ۳۲ میلیون ۸۶۶ هزار و ۱۴۳ ریال و اقلام غیر خوراکی شامل هزینه مسکن، درمان، آموزش، پوشاک، فرهنگی و تفریحی به میزان ۵۶ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۶۲ ریال در نظر گرفته شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بُعد خانوار در کشور را طبق سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ۳.۳ نفر اعلام کرد.

به گفته تاجیک در جلسه امشب شورای عالی کار نمایندگان شرکای اجتماعی شامل کارفرمایان، کارگران و دولت حضور داشتند. کارشناسانی از وزارت اقتصاد ارقامی برای سبد معیشت آورده بودند که به تأیید شرکای اجتماعی رسید. همچنین نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی، مرکز آمار ایران نیز حضور داشتند و اطلاعات براساس دی‌ماه سال جاری بوده است.

وی این را هم گفت: جلسه بعدی شورای عالی کار در اسفندماه خواهد بود که براساس دو معیار سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه امسال در مورد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: حدود ۱۴.۹ میلیون نفر کارگر بیمه شده اصلی در کشور وجود دارد. همچنین فرامرز توفیقی دیگر عضو شورای عالی کار نیز به خبرنگار فارس گفت که سبد معیشت خانوار کارگری امشب در جلسه شورای عالی کار نهایی شد و رویکرد به سبد معیشت کارگری برای ترمیم قدرت خرید جامعه کارگری خواهد بود.

وی افزود: هنوز نرخ تورم نهایی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده اعلام نشده است.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا