درخشش فناوری‌ها در المپیک زمستانی پکن

دستاوردهای محققان چینی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بسیار نمایان بود و آنها در این مراسم، دانش و تخصص خود را با انجام برخی کارها در استادیوم ملی چین که به عنوان “آشیانه پرنده” نیز شناخته می‎‌شود، به رخ جهانیان کشیدند.اخیرا یکی از مقامات ارشد پکن گفت: در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن از یک سری فناوری‌های دیجیتالی پیشرفته از جمله شبیه‌سازی دیجیتال، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵جی (۵G)، صفحه نمایش با وضوح ۸k و عینک‌های سه بعدی استفاده شد که این موارد همگی دید مردم را نسبت به فناوری‌های این کشور گسترش دادند.

“وانگ لی”(Wang Lei) نایب رییس اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات پکن در یک کنفرانس خبری گفت: مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ طی هفته گذشته به مردم دید عمیقی درباره دستاوردهای علمی و رشد اقتصاد دیجیتال پکن ارائه کرد.

به گفته این اداره، ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال پکن در سال گذشته به ۱.۶ تریلیون یوان(۲۵۰ میلیارد دلار) رسیده است که این مقدار ۴۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱، درآمد صنعت نرم افزار و خدمات اطلاعاتی پکن ۲.۲ تریلیون یوان بوده که این مبلغ دو برابر درآمد سال ۲۰۱۸ این بخش که یک تریلیون یوان بود، است.

وانگ گفت: بخش صنعت نرم افزار و خدمات اطلاعاتی پکن ۲۵.۷ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است و در بین استان‌ها و شهرهای چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

پکن در ماه اوت سال گذشته میلادی طرحی اقدامی را برای تسریع روند ساخت اقتصاد دیجیتال خود آغاز کرد. اقتصاد دیجیتالی(Digital economy) به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به عنوان انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی نیز در نظر گرفته شده‌ است.

در این طرح پیشنهاد شده بود که پکن باید بر فناوری‌های روز دنیا و الزامات استراتژیک آینده تمرکز کند و همچنین به ترویج ادغام فناوری دیجیتال با اقتصاد واقعی بپردازد. برای دستیابی به این هدف، پکن از توسعه فناوری‌های ارتباطی از جمله نسل جدید شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، ادغام فناوری ارتباطات و هوش مصنوعی، ادغام ماهواره‌ها و شبکه‌های زمینی و امنیت شبکه حمایت کرده است. پکن همچنین تحقیقات و توسعه تراشه‌های پیشرفته نسل شش، دستگاه‌های اصلی و پلت‌فرم‌های شبیه‌سازی و راستی‌آزمایی را تحت این طرح به پیش خواهد برد.

از زمان صدور این طرح، این شهر به نتایج خوبی دست یافته است. به عنوان مثال، در تحقق ارتباط میان نسل پنجم شبکه تلفن همراه به علاوه فناوری‌های با وضوح ۸k موفق بوده است. این اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک است که از فناوری وضوح ۸k برای گزارش رویدادها در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

پکن اولین سیستم پخش با وضوح ۸k در سطح شهر را در جهان ایجاد کرده است که این شامل ساخت و نصب ۲۰ صفحه نمایش بزرگ با وضوح ۸k و ۲۰۰ تلویزیون بزرگ با وضوح ۸k در مناطق عمومی است. آنها با این کار قصد داشتند تجربه‌ای جالب از تماشای رویدادهای ورزشی را به بینندگان ارائه دهند. در تصویر بالا که ۱۰ فوریه ۲۰۲۲ ثبت شده است، افراد در حال تماشای پخش زنده بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از طریق یک صفحه نمایش با وضوح ۸k که خارج از یک مرکز خرید در منطقه هایدیان، پکن نصب شده، هستند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا