بستری کودکان در اومیکرون چهار برابر دلتا

به گزارش شهر پنج مقامات بهداشتی در آمریکا با استناد به گزارش‌های دریافتی از مراکز درمانی بر تاثیر قابل توجه اومیکرون در افزایش موارد بستری کودکان مبتلا به کووید خبر دادند.

بر اساس گزارش تازه‌ای که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده منتشرکرده احتمال بستری شدن کودکان در طول همه ‌گیری بیماری کوویدِ ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با نوع ناشی از سویه دلتا تقریبا چهار برابر بیشتر بوده است.

این گزارش داده‌ها‌ی مرتبط با بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها در دور دوره همه گیری بیماری کووید ناشی از سویه‌های دلتا و اومیکرون را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در هفته اوج ابتلا به کووید بر اثر شیوع سویه اومیکرون از هر ۱۰۰ هزار کودک ۷.۱ نفر با داشتن عوارض مرتبط با بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند در حالی که این میزان برای هفته اوج شیوع دلتا ۱.۸ نفر برای هر ۱۰۰ هزار کودک بوده است.

آیا کودکان باید در برابر کووید۱۹ واکسینه شوند؟

از زمانی که واکسن‌های بیماری کووید۱۹ مورد تایید نهاد‌ها و سازمان‌های بهداشتی در جهان قرار گرفت، بحث بر سر مزیت واکسیناسیون کودکانی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج نمی‌برند همواره در میان بوده است.

این سوال بدان جهت مطرح است که احتمال ابتلای کودکان به شکل شدید بیماری کووید۱۹ بسیار کم تلقی شده و برخی نیز این استدلال را مطرح می‌کنند که عوارض جانبی واکسیناسیون ممکن است برای کودکان خطرآفرین باشد.

با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده تاکید دارد که «راهبردهای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ در بین کودکان و نوجوانان، از جمله واکسیناسیون افراد واجد شرایط، امری حیاتی است.»

بیشترین افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان در میان گروه‌های زیر ۱۸ سال در گروه سنی صفر تا ۴ سال مشاهده شده که در ایالات متحده واجد شرایط لازم برای دریافت واکسن کووید۱۹ نیستند.

نرخ بستری شدن هفتکی این دسته از کودکان در میان هر ۱۰۰ هزار نفردر دوره همه‌گیری اومیکرون ۱۵.۶ اعلام شده در حالی که این میزان در دوره همه‌گیری دلتا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲.۹ بوده است.

به موجب این تحقیق، میزان بستری شدن در بیمارستان در میان نوجوانانی که واکسینه شده بودند بسیار کمتر از آنهایی بود که واکسینه نشده بودند. احتمال بستری شدن نوجوانانی که واکسن کووید دریافت نکرده بودند شش برابر بیشتر از دریافت کنندگان گزارش شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده در گزارش خود آورده است: «از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به این سو ۵۴ درصد از جمعیت ۱۲ تا ۱۷ ساله و ۱۶ درصد از افراد ۵ تا ۱۱ ساله یک دوره کامل واکسیناسیون اولیه کووید-۱۹ را دریافت کرده بودند.»

در این گزارش تاکید شده است که افزایش پوشش واکسیناسیون در میان هر دو گروه سنی می تواند بستری شدن‌های مرتبط با بیماری کووید۱۹ را کاهش دهد.

موضع اروپا در خصوص واکسیناسیون کودکان چیست؟
آژانس دارویی اروپا واکسیناسیون افراد ۵ تا ۱۱ ساله را از ماه نوامبر گذشته مجاز اعلام کرد و کودکان اروپایی از ماه دسامبر شروع به دریافت واکسن بیماری کووید۱۹ کردند.

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی واکسیناسیون این گروه سنی را از سه ماه پیش آغاز کرده‌اند، برخی کشورها از جمله بریتانیا و سوئد هنوز به این کمپین نپیوسته و در اجرای آن تردید دارند.

یک مقام بهداشتی سوئد ماه ژانویه در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود: «با دانشی که امروز در خصوص خطر اندک ابتلای کودکان به شکل حاد بیماری‌‌ در اختیار داریم واکسیناسیون آنها را مفید تشخیص نمی‌دهیم.»

وی در عین حال تاکید کرده بود که در صورت دریافت اطلاعات و یافته‌های جدید این رویکرد ممکن است با تغییراتی مواجه شود.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا